Varför behövs en ny infrastruktur för cykeltrafiken? Riksdag, regering, landsting och landets kommuner uppmanar oss att cykla mera, men alla cyklister vet att livet som cyklist är fyllt av olika … Läs mer
Flogstaleden – CFU saknar framtiden
Cykelfrämjandet i Uppsala har tittat närmare på stadens andra snabbcykelled. Åter har kommunen försummat att pröva något utvecklingssteg. Den nya leden är fortfarande en gång- och cykelbana, om än lite … Läs mer
Nya Lära cykla-kurser
I april startar vi två cykelkurser för vuxna och ungdomar samt en kurs för instruktörer. Program och anmälan
Innerstadsstrategin satsar tungt
Innerstadsstrategin prioriterar varken gående eller cyklister, utan kollektivtrafiken. Det enda trafikantslaget som ges egna exklusiva fält är kollektivtrafiken. Den gågata som skapades för över 50 år sedan, blir även i … Läs mer
Yttrande om Luleå Kommuns förslag till ny P-norm
Cykelfrämjandet Norrbotten har lämnat yttrande rörande kommunens förslag till ny parkerings-norm. Det är positivt att normen för antalet parkeringsplatser för bil minskar och och normer för cykelparkering införs. Förslaget avspeglar … Läs mer
Farlig cykellösning vid nya Gränby centrum
Cykelfrämjandet föreslår alternativ i yttrande Cykeltunneln under Vaksalagatan får en direkt trafikfarlig lösning i planerna för nya bostäder och utvidgning av Gränby köpcentrum. Cykelfrämjandet i Uppsala påpekar i sitt yttrande … Läs mer
Huvudled gör Rosendal till motorstad
Inga bilfria gator i bostadsområdet Rosendalsplanen saknar en trafikanalys. Konsekvensen har blivit en huvudled genom området lika bred som Dag Hammarskjölds väg – och parallellt med den. Den ska vara … Läs mer
Yttrande om Kronandalen
Vi har trots kort tidsfrist lämnat yttrande till Luleå Kommun med våra synpunkter på programmet för den nya stadsdelen Kronandalen. Yttrandet återfinns på vår sida Yttranden och Rapporter och programmets olika … Läs mer
Valsätraleden i rött
Valsätra snabbcykelled har nu fått sina övergångar i korsningar rödmålade. Cykelfrämjandet uppskattar detta och föreslår ytterligare förbättringar. En snabbcykelled måste vara prioriterad i alla korsningar som cykelöverfart. De måste också … Läs mer
Södra staden saknar mål för cykeltrafiken
En ny hållbar stad bör ha den ambitiösa visionen att hälften av alla resor sker per cykel. Planen för Södra staden har ingen målsättning alls. Cykelfrämjandet anser att motorfordonen dominerar resonemangen … Läs mer