I slutet av juni skickade vi några frågor till Trafiknämnden och Trafikkontoret angående ombyggnaden av Korsvägen. Vi fick ett svar från Trafikkontoret, men vi väntar fortfarande på ett svar från … Läs mer
Cykelfrämjandet frågar Trafiknämnden om Korsvägen
Korsvägen ska byggas om och anpassas till tågtunneln Västlänken. Trafikkontorets förslag är bra på flera sätt, men Cykelfrämjandet konstaterar att förhållandena för cyklister försämras. Många cyklister passerar Korsvägen, och stadens … Läs mer
Slottsbacken – missriktad omsorg om cyklister
Motorfordon gynnas, cyklister och fotgängare missgynnas. Trafikregleringen i Carolinabacken/Slottsbacken är klassiskt missriktad omsorg om cyklisters säkerhet som ofta kräver att de måste cykla omvägar, medan biltrafiken gynnas. I detta fall … Läs mer
Det är genomfartstrafiken som är innerstadens huvudvärk – inte diesel
Dubbdäcksförbud på Kungsgatan för att minska luftföroreningarna är otillräckligt. Nu diskuteras införandet av miljözoner även för personbilar. Dessa åtgärder gör dock att innerstaden kan fortsätta vara en genomfart. Varje dag … Läs mer
Gör dina förslag till en bättre stad – Kom med i Cykelfrämjandets studiecirkel
Uppsala kommun lägger ner stora pengar på förbättringar av gångcykelbanorna. Men när ytan är knapp och prioriteringar nödvändiga kommer cyklister och fotgängare till korta. Det är dags att ge konkreta … Läs mer
Bästa cykelbanorna kan vara ”Uppsalabanan” – om viljan finns
Sverige är uselt på att bygga cykelbana anpassad för klimatet. Lösningen är enkel: Bygg vägarna som man bygger för motortrafiken – med delat tvärfall (rygg) och upphöjd vägbana. Cykeln är … Läs mer
Järnvägen – cyklistens bästa vän?
Det extrema bostads- och kontorsbyggandet som pågår i Uppsala får inte täppa till framtida möjligheter till en mer hållbar trafik. Reservat och servitut bör skapas för framtida korsningsfria cykelleder både … Läs mer
Årsmöte 2018
Snart är det dags för årsmöte. Mer information finns här: https://cykelframjandet.se/goteborg/event/arsmote-3/
Fullerö hage – ta cykeln längs järnvägen
Fullerö hage sällar sig till Lindbacken som ännu en bilstad i Uppsala kommun. Valfriheten blir satt ur spel när det är långt till busshållplatsen och för långt för att cykla. … Läs mer
Utfarter – ett bilprivilegium
Är cykeln ett fordon eller ej? Ja, lagstiftningsmässigt är det lite som det passar bilisten, inte cyklisten. Cyklisternas framkomlighet sätts systematiskt på undantag. Vid bilutfarter försvinner ofta cykelbanor – och … Läs mer