Så får vi en attraktiv stad i mänsklig skala

UppsalakretsenFörslag, Nyheter, Uppsalakretsen

Karta över Uppsala som delar in staden i tårtbitar/trafikzoner.

Innerstaden kan fredas från genomfartstrafik i en zon uppdelad i ”tårtbitar”. Bilar kan inte köra mellan dessa, utan måste först ut ur ”tårtbiten”. Tusentals boende fredas från genomfartstrafik: Slottsgatorna, Kyrkogårdsgatan, Luthagsesplanaden, Torkelsgatan, Väderkvarnsgatan och Kungsgatan.

(insändare i Uppsala Nya Tidning 22 mars 2025)
En enda åtgärd kan skapa en stad som är säkrare, tryggare, grönare, tystare, trevligare, barnvänligare, hälsofrämjande med snabbare kollektivtrafik, bättre luft, ökad handel och som bäddar för mer plats för gående, vistelse och krontäckning. Kort sagt en attraktiv stad i mänsklig skala.
Åtgärden: Freda innerstaden från genomfartstrafik, den som varken startar eller slutar i innerstaden.

Det kan låta otroligt, när det dessutom är extremt billigt, mycket effektivt och kan genomföras över en natt, nackdelarna är små och hela stadskärnan förblir åtkomlig för bilburna. Men vi kan påstå detta tack vare att andra städer, som belgiska Gent och Leuven, redan har gjort det och har siffror på effekterna.

Man skapar en zon som delas in i ”tårtbitar”. Kör man in i en ”tårtbit” kommer man ut på ungefär samma ställe. Cyklister, kollektivtrafik och vissa andra fordon kan köra igenom.

Förslaget ger direkt effekt över en natt för flera kommunala problemmål:

1) Säkra skolvägar och nollvision: -24 % för trafikolyckor, -33% för skadade i Gent.
2) Luftföroreningar förkortar mångdubbelt fler liv än trafikolyckor. Kvävedioxiden minskade med 17 % i Gent.
3) Trafikbuller förkortar fler liv än trafikolyckor. Flest drabbade bor i innerstaden, vissa får 10 dB sänkning.

Det finns också kommunala utvecklingsmål:

4) Bättre framkomlighet för kollektivtrafiken främjas direkt, men även för cyklister och gående – och bilburna till city. I Gent ökade snittfarten för bussar med 6 %.
5) Ökad cityhandel och ett större centrum. Se potentialen för Kungsgatan med minst 43 butikslägen och Drottninggatan som gågata med sina 34 butikslägen.
6) Fler väljer att cykla och åka buss, ett annat kommunalt mål.

I vår stadskärnas gåprioriterade område tillåter har motortrafiken halva gaturummet – det kan bantas avsevärt – och över hälften av gatorna tillåter genomfart. Det borde vara noll.
Asfalten kan bantas upp till 40 % utan att minska åtkomligheten för bilburna. Det skapar utrymme för

7) gående,
8) vistelse,
9) kultur,
10) grönska och
11) träd.

Mot alla dessa kommunala mål står enbart enstaka motorburnas krav att få köra rakast möjliga väg på andras bekostnad. Vi ser att även bilburna vinner en attraktivare stad med vårt förslag.

Tidigare artiklar om att freda innerstaden från biltrafik som varken ska dit eller kommer därifrån:

Färre olyckor med genomfartsfritt centrum, maj 2023

Genomfartstrafiken är problemet, inte cykelställen, jan 2023

Klimatvalet – Flera partier vill befria innerstaden från genomfartstrafik, aug 2022

Bilglest med trafikzoner skapar en stad i mänsklig skala, jan 2022

Zoner gav bättre luft och framkomlighet i innerstaden, 14 nov 2020

Succé för Leuven zonplan 2016!, 22 nov 2020

Det är genomfartstrafiken som är innerstadens huvudvärk – inte diesel, apr 2018

 

Dela!