För andra året i rad är Uppsala bäst i Sverige på att jobba för ökad cykling. Det visar årets upplaga av Kommunvelometern, Cykelfrämjandets omfattande granskning av kommunernas cykelarbete – som i år firar tio år.
45 kommuner från norr till söder har deltagit i Cykelfrämjandets Kommunvelometer 2019. I befolkningsmängd motsvarar det nästan 5 miljoner – nära hälften av Sveriges befolkning.
I år är det Uppsala som kniper förstaplatsen vilket betyder att de får stå kvar högst upp på prispallen eftersom de blev utsedda till årets cykelfrämjarkommun även 2018. Uppsala har under de senaste åren arbetat systematiskt för att förbättra sig och hamnar i år endast två poäng från maxpoäng (90). Nybyggen, drift, underhåll och beteendepåverkansarbete kopplat till cykelfrämjande åtgärder samt ökade ekonomiska satsningar kan nämnas bland framgångsfaktorerna.
Även Linköping och Lund på prispallen
På andra plats kommer Linköping och på tredje plats Lund, vilka låg på en delad andraplats 2018.
– Vi ser att det finns ett ökande intresse att satsa på cykling ute i kommunerna vilket känns väldigt lovande, och de största vinnarna är ju faktiskt invånarna i kommunerna som satsar. Cykling ger stora miljö- och hälsofördelar men för att ännu fler ska ta cykeln i stället för bil, tåg eller buss krävs attraktiva cykelvägar. Cyklingen behöver prioriteras och ges resurser, yta och framkomlighet, säger Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet.
Tre kategorier
I Kommunvelometern jämförs kommuner i tre olika storlekskategorier:
Stora kommuner (fler än 100 000 invånare)
- Första plats: Uppsala kommun
- Andra plats: Linköpings kommun
- Tredje plats: Lunds kommun
Mellanstora kommuner (50 000–100 000 invånare)
- Första plats: Karlstads kommun
- Andra plats: Växjö kommun
- Tredje plats: Sollentuna kommun
Små kommuner (upp till 50 000 invånare)
- Första plats: Danderyds kommun
- Andre plats: Österåkers kommun
- Tredje plats: Finspångs kommun
Storstadskommunernas placeringar
Av storstäderna är det Göteborg som sticker ut med sin placering på åttonde plats, följt av Malmö på elfte plats och Stockholm på trettonde.
Sedan starten 2010 har Göteborg, Malmö, Jönköping, Borås, Gävle och Varberg deltagit samtliga år.
2019 års resultat presenteras på SKL:s och Trafikverkets nationella cykelkonferens i Helsingborg den 23 maj.
Rapporter
- Totalrapport Kommunvelometern 2019
- Se lista nedan för nedladdning av respektive kommuns fördjupade rapport
Om Kommunvelometern
Kommunvelometern mäter och jämför kommunernas insatser för cykling under föregående år. Syftet är att kunna jämföra nuläget i en kommun gentemot andra kommuner, se förändringar över tid samt belysa områden där det finns förbättringspotential. I år firar Kommunvelometern tio år. Sammanlagt under dessa år har över 100 kommuner deltagit i granskningen. Undersökningen bygger på självrapportering från kommuner av kontrollerbara uppgifter med totalt 90 möjliga poäng.
Deltagande kommuner 2019 – från A till Ö
- Alingsås kommun
- Avesta kommun
- Borås stad
- Botkyrka kommun
- Danderyds kommun
- Enköpings kommun
- Eskilstuna kommun
- Finspångs kommun
- Gävle kommun
- Göteborgs stad
- Halmstads kommun
- Heby kommun
- Helsingborgs stad
- Hofors kommun
- Jönköpings kommun
- Karlstads kommun
- Lidingö stad
- Linköpings kommun
- Ludvika kommun
- Luleå kommun
- Lunds kommun
- Malmö stad
- Nacka kommun
- Norrköpings kommun
- Ockelbo kommun
- Sandvikens kommun
- Skövde kommun
- Sollentuna kommun
- Stockholms stad
- Sundbybergs stad
- Sundsvalls kommun
- Tranås Kommun
- Trelleborgs kommun
- Tyresö kommun
- Täby kommun
- Upplands Väsby
- Uppsala kommun
- Varbergs kommun
- Vingåkers kommun
- Vänersborgs kommun
- Växjö kommun
- Ystads kommun
- Örebro Kommun
- Östersunds kommun
- Österåkers kommun