Fålhagsgatans cykelgata öppnar för jättelång cykelhuvudled

UppsalakretsenAnalys, Förslag, Nyheter, Uppsalakretsen

Fålhagsgatan har blivit cykelgata. Trafikanter på Björkgatan får väjningsplikt.
Detta öppnar för en cykelhuvudled (till stor del korsningsfri) mellan Tycho Hedéns väg och Kungsgatan, Norrtäljegatan eller Skolgatan.
Kommunen hade också chansen att göra trottoaren bredare och övergångsställen kortare, men sumpade den.

Cykeltrafiken på Fålhagsgatan är inte bara mot centrum under morgonrusningen, utan också mot Fyrislund och Boländerna. Fördelningen är ca 60/40. Biltrafiken är ytterst ringa, cyklisterna är tio gånger fler.

Sopsalta!

Sopsaltade gång- och cykelbanor minskar halkolyckor med kroppsskada och ger näst intill sommarväglag för både gående och cyklister. Cykelfrämjandet förordar en fördubbling av sopsaltade sträckor, även trottoarer i innerstaden. Idag sopsaltas främst så kallade snabbcykelleder, dvs infartscykelbanor mot innerstaden. Fålhagsgatan har en cykelvolym som är större än flera av dessa. Idag är Villavägen och snuttar av Svartbäcksgatan, Skolgatan och Roslagsgatan de enda gatorna med blandtrafik som sopsaltas.

Missad gratischans

En annan stor fördel med cykelgata är att körbanan kan smalnas av, vilket skulle frigöra utrymme för bredare trottoar, grönska, träd, sittplatser, regnbädd och annat.  Kommunen hade en gratischans att ge gående mer utrymme på Fålhagsgatan. Cykelfrämjandet skickade in analys och förslag i december 2022 på förfrågan från Cykelrådet. Där framhöll vi möjligheten att bredda trottoaren samtidigt som gatan kan bli cykelgata. Oberoende konsult har värderat analysen till över 100 000 kronor. Den analysen kan också användas för beräkning och utformning av fler cykelgator.

 

Ett drygt år senare, 2024, grävdes gatans östra del upp för ledningsbyte. I samband med återställan och ny asfalt längs hela gatan (beläggningen var gammal och trasig) grävde kommunen upp även hela västra delens trottoarkant (bilden) och asfalten på körbanan, la ny asfalt och trottoarkant – med samma bredd som tidigare, samma fartgupp och avsmalning vid Blomstigen.

 

Med bredare trottoar skulle två kunna möta en tredje utan besvär – eller ett annat par. En fördel med cykelgata är att man kan ha smalare körbana, särskilt om man enkelriktar motortrafiken, och då ge mer plats år gående, sittbänk, grönska eller träd. En smalare körbana är också enklare att sopsalta.

 

Gator med kantparkering kan få ”trottoaröron”.  Björkgatan är 9 m bred och en lokalgata behöver bara 5 m bredd. Tom på parkerade bilar får gatan landsvägsbredd. Därmed var det möjligt att göra 2 m breda trottoaröron. ”gratis” vid återställan efter ledningsarbetet.
Som synes finns det gott om kantparkering utefter Björkgatan och det hade inte varit någon förlust att ta bort kantparkeringen efter Fålhagsgatan. En cykelgata ska helst inte ha bilparkering enligt lagen.

Körbanan kunde också utformats annorlunda. Gatukontoret funderade, men kom aldrig till skott. Under skapade projektledningen i Rosendal en cykelgata, där smågatsten ger viss vägledning om att cyklister kan cykla i bredd. I skrivande stund har inte skyltarna avtäckts.Kansliskrivargatan, cykelgata i Rosendal.

Supercykelled mitt i stan

Fålhagsgatan ingår i en cykelhuvudled som går in till centrum och genom centrum, dels med cykelöverfarter över korsande gator, dels korsningsfritt med broar över korsande gator. Det är blandtrafik med bilar endast på Fålhagsgatan, men ytterst få. I övrigt är det smala gång- och cykelbanor.

Cyklister kan, utan att behöva stanna, susa obehindrat från Tycho Hedéns väg till Kungsgatan (1,7 km), till Stadshusgatan/taxistationen (2,0 km) och till Norrtäljegatan (1,9 km). När järnvägsunderfarterna är klara blir det 2,9 km till Skolgatan.

Med Fålhagsgatan som cykelgata öppnas möjligheten för cykelhuvudled genom centrum.

Cyklister kan, utan att behöva stanna, susa obehindrat från Tycho Hedéns väg till Kungsgatan (1,7 km), till Stadshusgatan/taxistationen (2,0 km) och till Norrtäljegatan (1,9 km). När järnvägsunderfarterna är klara blir det 2,9 km till Skolgatan.

Gjorda och kommande förändringar

Korsningsfritt tack vare att stadshusets garageinfart skiftat sida med gångcykelbanan (9), befintliga broar över Strandbodgatan (7) och Vaksalagatan (10) och tillkommande broar över nya underfarterna för S:t Persgatan (12) och S:t Olofsgatan (13).

Väjningsplikt för korsande trafik införs på Björkgatan (2) och även på övriga tvärgator, vilka har ingen praktisk betydelse, men principiell. Cykelöverfarten för Blomstigen (1) försvann.

Väjningsplikt för korsande trafik finns redan med cykelöverfart på Bergsbrunnagatan (5). Cykelöverfarterna över Säbygatan och Alsikegatan är ett förtydligande av väjningsplikten mot huvudled också gäller gentemot cyklister längs huvudled.

Kvarvarande hinder är cykelpassagen över Fålhagsleden (3), som i praktiken fungerar som en cykelöverfart tack vare ett fartsäkrat övergångsställe, ett otydligt ingenmansland förbi taxiplatsen vid Bror Hjorts staty (8) samt cykelfållan över museijärnvägen under sommarhalvåret (4). Gatunämnden beslöt att ersätta den med bommar, såsom det är vid alla bilkorsningar, men rev senare upp sitt beslut.

 

Cykelfrämjandet har genom åren föreslagit cykelfartsgata och cykelgata,

Gör Murargatan till cykelgata, maj 2017 samt   november 2017

Gör Johannesbäcksgatan till cykelfartsgata, april 2017

Om bommar över museijärnvägen:

Cykelstråk ska få uppfällbara bommar över Lennakattens spår, okt 2020

 

Vad gäller för en cykelgata?

Cykelgata infördes i Sverige 2020. Fram till årsskiftet 2024/2025 hade 16 kommuner infört 19 cykelgator. Linköping hade redan på 00-talet två cykelfartsgator med 20 km/tim som högsta rekommenderade fart.

Väjningsplikt

I praktiken är cykelgata en huvudled, även för motorfordon, där huvudledsskylten i varje korsning är utbytt till cykelgataskylten. En cyklist eller motorförare från anslutande gata ska alltid väja för motorfordon eller cykel på cykelgatan.

Fart

Egentligen borde det heta cykelfartsgata, likt gångfartsområde.  Högsta tillåtna fart är 30 km/tim. Samtidigt ska biltrafik ”anpassa farten till cykeltrafiken”. Det kan tolkas som omkörningsförbud.

I Nederländerna får motorfordon köra om, i Belgien får inte ens mopeder köra om. Belgien har dessutom ändrat lagstiftningen, tagit bort cykelgata och inför cykelzon, vilket gör att ett helt bostadsområdes små gator med blandtrafik kan ha cykelfart. Och då gäller högerregeln om inte annat skyltas.

Lagar i konflikt

Lagen om cykelgata kolliderar med annan lagstiftning, som säger att ”cyklande ska färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd”. Vår understrykning visar på en freudiansk felskrivning, lagstiftaren borde mena ”övrig trafik”, men tänkte ”biltrafik”. Mer om lagstiftningens konflikt i vår analys ovan om Fålhagsgatan.

Mer om cykelgator, cykelöverfarter med mera i Sverige:
Prioritering av cykel går trögt, men uppsving 2024, Gaturummet.se

 

 

 

Dela!