Cykelfrämjandet i Göteborgs trafikutskott har lämnat synpunkter på Teknisk Handbok (2024:2). Teknisk Handbok innehåller anvisningar och krav bland annat avseende utformningen av korsningar mellan cykel- och motortrafik och uppdateras två gånger per år.
Nedan följer en sammanfattning samt möjlighet att ladda ner hela dokumentet med synpunkter. Vi har skickat in synpunkterna till Stadsmiljöförvaltningen och har dessutom haft ett möte med representanter från samma förvaltning angående anvisningar och krav avseende korsningar med cykeltrafik i Teknisk Handbok.
Sammanfattning
I senare utgåvor av Teknisk Handbok har Göteborgs stad infört riktlinjer som förbättrar för cykeltrafiken, bland annat krav på mjuk linjeföring för cykelbanor. I praktiken efterlevs emellertid inte alltid dessa krav, och en bidragande orsak till detta är att Stadsmiljöförvaltningen prioriterar indragna cykelöverfarter vid korsningar och cirkulationsplatser, vilket resulterar i skarpa svängar och försämrad säkerhet och komfort för cykeltrafiken.
Förvaltningen motiverar indragen med ökad framkomlighet och trafiksäkerhet, men detta argument förlorar sin giltighet när cykeltrafiken tvingas till skarpa svängar, vilket bland annat ökar halkrisken och riskerar att minska samspelet mellan trafikanterna i korsningen. Indragna cykelöverfarter hanterar heller inte huvudproblemet, nämligen motorfordonsförares bristande planering av sin körning och bristande respekt för blockeringsregeln.
Dagens cykelinfrastruktur i Göteborgs stad verkar ofta vara anpassad för motortrafikens behov snarare än för cykeltrafikens. Skarpa svängar och indragna cykelöverfarter gör det svårare att cykla samtidigt som motortrafiken gynnas av generösa svängradier och rak linjeföring. Förvaltningen visar god förmåga att ge motortrafikens infrastruktur en mjuk linjeföring, men samma anpassning saknas för cykeltrafiken. Om kompetensen att utforma motortrafikens infrastruktur överförs till cykelinfrastrukturen kan cykelfrämjande åtgärder bli verklighet.
Ett vanligt problem är att cykelbanor inte ges ökad bredd vid svängar, trots att cyklar behöver mer utrymme för att ta kurvor jämfört med vid färd rakt fram. Teknisk Handbok saknar även krav på svängradier och körspårsanalyser för att säkerställa framkomlighet för cyklister.
Signalreglerade korsningar är ofta anpassade för motortrafiken, med mer gynnsamma gröntider och kortare stopp. Detta försämrar cykelns framkomlighet och går emot stadens trafik- och miljömål. Förbättringar som mer gröntid för cyklister, kortare omloppstider och grön våg för cykeltrafik bör införas.
Prioriteringen mellan olika trafikslag saknar tydligt uttryckta riktlinjer i Teknisk Handbok, utan hanteras från fall till fall. Detta leder till att cykelinfrastrukturen ofta får en sämre utformning eftersom andra trafikslag prioriteras. En vanlig ursäkt för bristfällig cykelinfrastruktur är platsbrist, men ofta handlar denna platsbrist om att motortrafikens behov tillgodosetts först. Staden bör i stället vända på prioriteringen: utgångspunkten ska vara att skapa plats för mjuka svängar för cykeltrafiken.
Några förslag till förbättringar i Teknisk Handbok:
- Förtydliga att indrag vid cykelöverfarter endast tillåts om det inte skapar skarpa svängar.
- Bredda cykelöverfarter till minst 2,5 meter eller bredare än anslutande cykelväg.
- Anpassa cirkulationsplatser till nederländsk standard.
- Slopa separerade svängfiler för motortrafik om de leder till skarpa svängar för cykeltrafiken.
- Inför krav på ökad bredd i kurvor och körspårsanalyser för cykeltrafik.
- Prioritera cykeltrafik i signalregleringen med ökad gröntid och anpassning för cykeltrafiken.
- Skapa en tydlig prioriteringsordning som följer stadens trafikstrategi och cykelprogram.
Ladda ner hela dokumentet här.