”Jag ser fram emot att ta med cykel på tåget”

TatjanaNyheter

LEDARE Det är mycket som är härligt så här års – hela sommaren ligger framför oss med möjligheter till en fantastisk cykelsemester på grus, stig och landsväg. Cykeln var ju det som visade hur semester kunde firas när två veckors semester infördes 1938. När Sverige nu fyller 500 år firar vi det på Skansen genom att lyfta allemansrätten och cykelsemester på 1950-talet, när tre veckors semester infördes. Cykelfrämjandets Semesterhandbok från 1952 följdes till punkt och pricka när Skansens nya utställning skapades.

Själv ser jag fram emot att få ta med min cykel på tåget och göra kombinationsresor. Framöver ska det nämligen bli lättare att ta med cykeln på tåget, det har EU bestämt. Från och med 2025 ska hela förordningen implementeras i EU och då kommer alla nya eller renoverade tåg behöva ha minst fyra cykelplatser.

Redan i år stärks rättigheterna för den som vill ta med cykeln på tåget. Tyvärr finns det kryphål. Dessutom rör det sig om ett litet antal cykelplatser. En grupp med fler än fyra kommer ännu inte kunna göra sin tågresa tillsammans på de anpassade tågen, exempelvis en barnfamilj med två vuxna och tre barn. Att resa hållbart behöver bli tillgängligt för fler, och cykeln behöver ges mer plats på alla befintliga tåg.

En ljusglimt är den antagna resolutionen i EU-parlamentet som innebär bland annat fördubblat antal cyklade kilometer i Europa till 2030. Kommissionen uppmanas också att ta fram en europeisk cykelstrategi (Sverige har en nationell cykelstrategi från 2017). År 2024 föreslås bli Cykelns år i Europa. För att inte halka långt efter ambitionerna i EU behöver den svenska regeringen anta de nationella mål för cykling som ligger på regeringens bord och ge mer resurser till cykeln som trafikslag. Utvecklingen barkar mot mer plats för människan, mot att låta alla få tillgång till aktiva, långa och lyckliga liv. Nu gäller det att Sverige följer vindens riktning och viljan till cykeläventyr.


Europaparlamentet har antagit en resolution som bland annat siktar på att dubbla antalet cyklade kilometer i EU – redan till 2030. Dessutom uppmanar resolutionen bl.a. EU-kommissionen att anta en europeisk cykelstrategi, och vill utnämna 2024 till cykelns år. Källa: ecf.com


Sverige behöver föreskriva fler cykelplatser som minimum på de nya tågen. Implementeringen av den nya EU-förordningen har varit ett gyllene tillfälle för varje EU-land som varit fria att ange ett högre minimiantal cyklar för varje nytt eller renoverat tåg.

Här kan du läsa mer om at resa med cykel på tåg.

 

Dela!