Cykelfrämjandet och BATS – främjar aktiv mobilitet under vintern!

Madeleine RingvallNyheter, Vintercykling

Hur skapas förutsättningar och intresse för gång och cykling under kalla och mörka vintrar i Östersjöregionen? Genom det treåriga EU-projektet BATS, Baltic sea region active mobility solutions – in darkness and all weather conditions, är vi på Cykelfrämjandet med i ett internationellt samarbete för att ta reda på just det! 

Text: Emma Pettersson  

Förutom Cykelfrämjandet deltar även universitet och organisationer i flera europeiska städer runt Östersjön i BATS. Städerna ska genomföra olika pilotprojekt utifrån sina medborgares utmaningar och kan handla om allt från att göra infrastrukturen säkrare till att bedriva kampanjer för att inspirera medborgare. Allt för att främja aktiv mobilitet – alltså gång och cykling – under vintern. En av pilotstäderna är Umeå och vi har pratat med Naomi Zerai som är trafikplanerare och projektledare för BATS på Umeå kommun.

Naomi Zerai är trafikplanerare och projektledare för BATS på Umeå kommun.

Vad handlar projektet BATS om? 

BATS är ett projekt som vi är med i för att främja gång och cykling året runt, även under våra kalla och mörka vintrar här i Umeå. Det handlar både om att planera rätt typ av infrastruktur och att få fler att se gång och cykling som ett tryggt och attraktivt alternativ – inte bara på sommaren, utan också när det är regn, is och snö. 

Projektet fokuserar på att hjälpa kommuner att tänka bredare kring aktiv mobilitet. Det är lätt att planeringen annars blir bilcentrerad, eller att man mest fokuserar på de varmare månaderna. BATS skapar verktyg och rekommendationer för att ändra på det och samarbetet med andra städer och universitet från olika länder kring Östersjön gör att städerna inom projektet lär av varandra och utvecklas. 

Varför ville Umeå kommun vara med i BATS? 

Våra tankar var att vi tyckte det var intressant med fokus på hållbart resande under vintertid, för vi hade inte hört om ett sånt projekt tidigare. Det brukar ofta annars vara fokus på cykling sommartid. Och Umeå kommun behöver få upp andelen medborgare som väljer hållbara färdmedel på vintern. Vi vet att kommunen har bra förutsättningar för att fler ska cykla och gå på vintern här så därför kändes det givande att vara med. Och att vi inom projektet får implementera fysiska åtgärder gjorde det spännande att vara med. 

Vad gör Umeå kommun inom projektet?  

Vi har flera projekt i olika faser på gång som fokuserar på olika saker inom hållbar mobilitet. I ett av de projekten har vi nyligen installerat projicerande skyltar som visar vägmärket på utvalda gång- och cykelbanor. Både cyklister och fotgängare ska enkelt kunna se projiceringarna, oavsett om det är barmark eller snö. 

Det som är bra med projicerande skyltar är att de syns tydligt på längre avstånd och från olika vinklar. Målet är att göra det enklare för alla – gångtrafikanter, cyklister och bilister – att snabbt få den information de behöver, vilket i sin tur minskar risken för olyckor. Deras placering och design är genomtänkta för att skapa en tryggare trafikmiljö. 

Här i Umeå, där det är mörkt stora delar av året och snö är en självklar del av vintern, fyller de en särskilt viktig funktion. Även vid mörker och snöfall syns projiceringarna väl, det tycker vi är väldigt viktigt. Speciellt när de vanliga markeringarna på marken inte syns under vintern, då de täcks av snö. 

Cykelfrämjandets roll i projektet är att tillföra expertis om cyklisternas perspektiv och behov under vinterhalvåret. Här kommer kunskapen som samlats från Cykelfrämjandets årliga Kommunvelometer och Cyklistvelometern som genomförs vartannat år vara en del av underlaget som används i projektet. 

Läs mer om Cykelfrämjandets roll i BATS här! 

Den 10-16 februari 2025 firar vi på Cykelfrämjandet vintecyklingsveckan tillsammans med Svensk Cykling. Missa inte vår  fototävling på instagram – här hittar du också all information om tävlingen på vår hemsida.  Bland våra nyheter hittar du också mer vintercyklingsinspiration! 

 

Dela!