Bland kolstavar och isvelocipeder – vintercykling genom tiderna 

Johline LindholmNyheter, Vintercykling

2024 fyller Cykelfrämjandet 90 år. Under den tiden har mycket förändrats – både i hur förutsättningarna i infrastrukturen ser ut, men också när det kommer till cykelutrustningen. Vi frågade Cykelhistoriska föreningen om de ville dela med sig av lite vintercyklingshistorik. Håll i hatten, för nu går vi längre tillbaka i tiden än 1934. Välkommen in i tidskapseln med oss. 

Bild lånad från Cykelhistoriska föreningen i samarbete för Vintercyklingsveckan 2024.

1930 och 1940-tal

Snökedja för cykelhjul? Ja, visst! En anordning att fästa på cykelhjulen för bättre fäste i snötäckta landskap dök upp under 1930 och 1940-tal. Uppfinningen blev inte en bestående hit, men det var många som ville testa. Dubbdäcken kom inte förrän senare. 

Bild lånad från Cykelhistoriska föreningen i samarbete för Vintercyklingsveckan 2024.

Dansk Is-velociped från början av 1900-talet i ett av många utföranden.  

Den här snygga, röda is-velocipeden patenterades redan 17 september 1898, men bara några år senare kom en utmanare som fick sitt cykelpatent beviljat 8 september 1904. Vi har tyvärr inte en bild på själva is-velocipeden, men ni kan nog tänka er att det var en fröjd för ögat. 

Bild lånad från Cykelhistoriska föreningen i samarbete för Vintercyklingsveckan 2024.

Cykelpatent Is-velociped 17 september 1898.

Bild lånad från Cykelhistoriska föreningen i samarbete för Vintercyklingsveckan 2024.

Cykelpatent is-velociped 8 september 1904.

 

Bild lånad från Cykelhistoriska föreningen i samarbete för Vintercyklingsveckan 2024. 1930-tal 

När Jakob Forssmed silvertejpar stänkskydd år 2024 så byggdes det ett tygklätt vinterskydd för att hålla borta snö och vind på tidigt 1920-tal. Bild på ett hemsnickrat skydd som någon gjort för att inte få snö över sig när de cyklade. Kanske var just det här en av de cykelentusiaster som startade Cykelfrämjadet 1934? Vem vet! Foto: Tekniska Museet.

Bild lånad från Cykelhistoriska föreningen i samarbete för Vintercyklingsveckan 2024.

1910-tal

För att hålla fötter och skor varma under cykelturen så utvecklades specialbyggda vinterpedaler med ihåliga behållare där varma kolstavar fördes in. 

Beskrivningen av vinterpedalerna som återfinns på Tekniska museet lyder: “Trampdynorna består av ihåliga behållare med lock. I gavlarna och locken finns ventilationshål för förbränning av kolstavar (troligen pulvriserat träkol). I lockets centrum en styrtråd på vilken kolet uppsättes. Behållare klädda med filt.”  

Stort tack till Charlotte, Martin och Mattias på Cykelhistoriska föreningen för research. Och tack till Gert Ekström för bilderna – Gert är tidigare intendent på Tekniska museet och författare till boken “Älskade cykel” som beskriver Sveriges cykelhistoria. 

 

Den 5-11 februari firar vi på Cykelfrämjandet vintecyklingsveckan tillsammans med Svensk Cykling. På Cykelframjandet.se/vintercykla2024 hittar du mer vintercyklingsinspiration och hur du kan vara med i vår fototävling på Instagram där vi tävlar ut en cykel och andra cykelpriser! 

Dela!