Kampanjen #cykelvinter – rätt vinterbelysning för cykeln

CykelfrämjandetNyheter

Kallt, mörkt och grått – november är kanske inte månaden vi i första hand förknippar med ultimat cykelväder men som ett ljus i mörkret drar Cykelfrämjandet nu igång kampanjen #cykelvinter. Kampanjen går ut på att sprida ljus, pepp och information till alla som vill förlänga cykelsäsongen.

Året runt-cyklingen växer i popularitet i många kommuner. Men så här i november kan det kanske kännas lite motigt. Cykelfrämjandet lanserar därför kampanjen #cykelvinter och kommer att finnas på plats vid Tegelbacken i Stockholm den 18-22 november för att dela ut cykellampor och sprida våra bästa vintercyklingstips och pepp i vintermörkret. #Cykelvinter är ett pilotprojekt som förhoppningsvis kommer att utökas i omfattning till nästa år.

Om du inte råkar finnas i Stockholm kan du ta del av vår guide till vintercykling här.

Vad är #cykelvinter?

Syftet med #cykelvinter är dels att inspirera till året runt-cykling och sprida cykelpepp – men också att lyfta vikten av cykelbelysning när det är som mörkast. Nästan 3 000 lampor – med vitt respektive rött ljus – väntar på att få hamna hos nya ägare under #cykelvinterkampanjen. Den vita placeras med fördel framtill och den röda baktill.

Vad säger lagen om cykelbelysning?


En cykel som färdas i mörker ska ha:

  • en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får var av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
  • strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
  • en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
  • röd reflex baktill,
  • vit reflex framtill och,
  • vit eller orangegul åt sidan.

En tillkopplad cykelkärra ska ha en röd reflex bakåt eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas.
Läs mer på Transportstyrelsens webbplats.

Dela!