Besiktning av Slottsskogsgatan

GöteborgskretsenGöteborgskretsen, Trafikutskottet

Under våren 2024 gjorde Trafikutskottets utformningsgrupp en besiktning av Slottsskogs- och Ekedalsgatans nya cykelbanor. Nedan följer ett utdrag ur, samt möjlighet att ladda ner hela rapporten och läsa vidare för den som är intresserad. Vi har levererat rapporten till Göteborgs stads stadsmiljö- och stadsbyggnadsförvaltning och kommer vid senare tillfälle även presentera de svar vi eventuellt får på denna sida. Så titta förbi igen om du är intresserad av detta.

Sammanfattning

Slottsskogsgatan har fått en ny utformning med nya cykelbanor som Cykelfrämjandet granskat. Åtgärderna på gatan är snabba, enkla och jämförelsevis billiga vilket gör dem till ett bra komplement till ordinarie cykelplanering. Åtgärden kostar ca 10 % av vad en konventionell cykelbana kostar att anlägga. Denna sortens åtgärder har potential att snabba på utbyggnaden av cykelvägnätet i Göteborg.

Positivt

● Cykelbanan är rak.
● Täta cykelmyror tydliggör att det är cykelbana
● Ökad trygghet med hastighetsdämpande sväng för motorfordon vid refuger och väntyta för fotgängare.
● Bredden är på delar av sträckan fullgod.
● Tydlig separering från gående med kantsten och nivåskillnad.
● Tryggare för ovana cyklister, personer som upplever motortrafik obehaglig och cyklande barn.

Negativt

● Motorfordonsförare parkerar väldigt frekvent inom spärrområdet, vilket gör det smalare och ökar risken att cyklister “dörras”.
● Cykelbanan är endast 1 meter bred på enskilda ställen vilket är under acceptabel nivå.
● Farliga, utstickande asfaltsramper som gör cykelbanan ännu smalare.
● Anslutningarna är klart bristfälliga.

Den nya utformningen är halvpermanent i väntan på att hela gatan görs om i framtiden vilket man bör ha i beaktande vid utvärdering. Men trots att cykelbanorna är enklare och billigare än konventionella cykelbanor är de bättre i aspekter som rakhet och separering mot gående. Det tyder på att det finns en förbättringspotential för konventionella cykelbanor och att högre kostnad inte garanterar kvalitet. Genom att ta inspiration från Slottsskogsgatan borde alltså anläggandet av konventionella cykelbanor kunna uppnå högre kvalitet utan extra kostnader.

Förslag till åtgärder

Nedan presenterar vi ett antal åtgärder. Vissa åtgärder är brådskande och bör genomföras snarast medan andra kan vänta till den planerade större omdaningen av hela gatan.

Förslag på åtgärder som bör genomföras snarast

● Säkerställa att bredden inte understiger 1,3 meter genom att ta bort bland annat utstickande asfaltsramper och lastzoner. Om inte asfaltsramperna tas bort bör de åtminstone markeras med varningsfärg.

Förslag på åtgärder som kan genomföras på längre sikt

Förvaltningens planer i samband med den planerade större omdaningen av hela gatan är enkelriktade cykelbanor och att behålla parkeringsytor för motorfordon som idag. Men cykelbanorna planeras i höjd med gångbanorna. Vidare planeras en skyddsremsa mot parkerade motorfordon och träd vid nuvarande spärrområde.

● Förbättra vägvisningen för cyklister.
● Fullgod bredd enligt teknisk handbok, dvs minst 1,6 meter och helst 2,0 meter. Detta är extra viktigt med tanke på sikt och avstånd till fasta hinder eftersom förvaltningen planerar att anlägga träd i spärrområdet.
● Ersätt det målade spärrområdet med fysisk separering som kantsten med pollare eller refuger som hindrar motorfordonsförare från att parkera i spärrområdet och dörra cyklister. Separeringen mellan cykel och motorfordon behöver också hindra motorfordonsförare från att ställa sig i cykelbanan.

Genomförda åtgärder som bör bevaras

● Den tydliga separationen av gång- och cykelbana med kantsten och nivåskillnad. Men minska olycksrisken genom tillräcklig bredd och eventuellt icke-avvisande kantsten som är övercyklingsbar mellan cykelbana och trottoar.
● Cykelbanans raka linjeföring.
● Täta cykelmyror tydliggör att det är cykelbana.

Slottsskogsgatans nuvarande halvpermanenta cykelbanor är bättre än konventionella cykelbanor i aspekter som rakhet och separering mot gående. Risken är att dessa kvaliteter försvinner när gatan görs om. Vi är speciellt oroade över förvaltningens planer på cykelbanor i höjd med gångbanorna då denna lösning brukar medföra bristande separering. Separering med linjemålning brukar inte uppmärksammas eller respekteras av gående samt ökar risken för cyklande på gångbana och trottoar.

Här kan du som vill läsa hela rapporten från besiktning ladda ner den i en pdf-version:
Besiktning av Slottsskogsgatan 2024

Dela!