Trafikutskottets synpunkter på Uppställningsspår Pilekrogen i Mölndal

GöteborgskretsenGöteborgskretsen, Trafikutskottet

Trafikverket har påbörjat projektering för uppställningsspår i Pilekrogen i Mölndal, som är tänkt att vara färdigt 2029. I samrådsfasen har Cykelfrämjandet blivit tillfrågade om synpunkter. Vi i trafikutskottet har granskat samrådshandlingarna och skickat nedanstående svar. Som underlag har vi utgått från en tråd i gruppen Cykla i Göteborg på Facebook, där flera viktiga aspekter lyftes.

  1. Trafikverkets förslag medför flera skarpa svängar som gör det svårare att navigera, försvårar samspel med andra trafikanter, försämrar komforten och ökar halkrisken vid halt underlag, vilket motverkar villigheten att använda cykeln för pendling. Den största olycksrisken för cyklister är vid korsningen med Kungsbackavägen, och korsningen kan vid mindre lyckad utformning bli ett hinder för att fler ska kunna känna sig säkra på cykel på sträckan. Vi vill därför förorda två alternativa dragningar för infarten till området i norra änden, dels via den gamla bron vilket nämns som ett alternativ av Trafikverket, dels ett eget förslag. I figur 1, alt. 1 utförs en cykelpassage eller cykelöverfart över Rävekärrsgatan och därefter liknande över Kungsbackavägen. Siktlinjerna blir rakare och cyklister kan närma sig korsningen vinkelrätt mot vägen med bra uppsikt, istället för att vid två tillfällen korsa efter att ha cyklat jämte biltrafiken.Alt. 2 använder nuvarande bro, och medger även detta bättre uppsikt vid korsning av Kungsbackavägen. I detta alternativ blir det avgörande att den regionalt viktiga cykelvägen prioriteras i korsningen med den lågt trafikerade anslutningsvägen, och att tvära svängar undviks.I valet mellan alternativen ser vi Alt. 2 som mest fördelaktigt eftersom passagen över Rävekärrsgatan kan undvikas
    kartvy över norra anslutningen till planområdet, med två nya sträckningar inritade: alternativ 1 över nuvarande bro, och alternativ 2 över Rävekärrsgatan och därefter Kungsbackavägen

    Figur 1. Alternativa anslutningar i områdets norra del.

  2. Vi ser gärna att man undersöker att anlägga cykelbanan närmre Kålleredsbäcken, vilket skulle göra dragningen mindre krokig och upplevelsen att cykla mycket trevligare med ett större avstånd från både motorvägen och uppställningsspåren.
  3. Omledningen under byggtiden behöver ses över då det är stor påverkan under en lång tid. Ett förslag från medborgare i närområdet som vi vill lyfta är att anlägga cykelbana längs med Kungsbackavägen från Rävekärrsgatan till anslutningen i områdets södra ände. Denna cykelbana kan byggas för permanent bruk och ökar tillgängligheten med cykel för de bostäder som ligger längs Kungsbackavägen. Som omledning under byggtiden blir påverkan för pendlingscyklister liten jämfört med ordinarie sträckning.

Komplettering 2025-01-18

Sedan oktober 2023 när Cykelfrämjandet i Göteborg yttrade sig över planerna på uppställningsspår i Pilekorgen i Mölndal har planerna reviderats, se figur 3 nedan. Men tyvärr kvarstår problemen som vi påtalade. Dagens två svängas föreslås fördubblas till fyra, varav är en hårnålssväng som nästan är 180-grader. Förslaget medför flera skarpa svängar som gör det svårare att navigera, försvårar samspel med andra trafikanter, försämrar komforten och ökar halkrisken vid halt underlag. Vi menar att det är en oacceptabel försämring på denna regionalt viktiga cykelväg.

Figur 3: Reviderad dragning av cykelbanan. Cykelfrämjandets alternativa dragningar i gul. Källa: mejlkorrespondens Trafikverket

Figur 3: Reviderad dragning av cykelbanan. Cykelfrämjandets alternativa dragningar i gul. Källa: mejlkorrespondens Trafikverket

Gång- och cykelvägen är kommunal och det är Mölndals stad som beslutar som Trafikverket sedan genomför. Ursprungligen tog Trafikverket fram ett förslag som ligger väldigt nära alt. 2 som Cykelfrämjandet tidigare förordat. Men Mölndals stad kommer att byta ut broarna över Kålleredsbäcken och vill då av miljöskäl samlokalisera cykelbanan till en samlad bro vid infartsvägen till depån istället för två mindre broar. Cykelfrämjandets alternativ 1 kan därför vara att föredra.

Vi uppmanar Mölndals stad att tillsammans med Trafikverket revidera nuvarande planer i linje med vårt alternativ 1 eller alternativ 2.

(På Trafikverkets hemsida finns i skrivande stund (2025-01-18) en illustrationsplan med två 180-graders svängar. Men enligt Trafikverket är den ersatt av i figur 3 ovan)

Cykelfrämjandet i Göteborg januari 2025

Dela!