Cykelfrämjandets yttrande till SMN 2025-03-21

GöteborgskretsenGöteborgskretsen, Trafikutskottet

Vi har granskat handlingar som berör cykeltrafiken i staden och har valt att lämna kommentarer på denna punkt:

22. Återredovisning av uppdrag från kommunfullmäktige gällande säkra skolvägar och bilfria zoner kring skolor

Det är viktigt att skapa säkra cykelvägar och bilfria zoner vid skolor. Ånässkolan är en pilot som blottar många problem som behöver lösas och som berör många parter. Några problem som vi ser och vill lyfta är de nedanstående.

  • Alltför många bilister bryter mot trafikregleringen varje dag. Orsakerna är många: utformningen ser oftast inte enkelriktad ut, framför skolan är det flera som har tillstånd att köra igenom och andra hakar då på. Alternativa vägar blir mycket långa och krångliga. Regleringen är invecklad och svår att överblicka.
  • Informationen om den bilfria zonen har framför allt gått ut till vårdnadshavare med barn på Ånässkolan. Men trafiken i zonen kommer även utifrån (inte minst från intilliggande E20) och många bilister är förmodligen inte medvetna om varför zonen är reglerad som den är.
  • Det kan dröja innan man ser resultat av insatser för att få barn att gå eller cykla till skolan. Vanans makt är stor, och det är kanske först nästa generation skolbarn som gör andra val. Därför krävs tålamod med utvärderingen.

Om man inför kommande projekt vill utöka informationsinsatserna och t.ex. ha infomöten med närboende tror vi att det kan vara bra att fundera på hur dessa möten ska gå till. I pilotprojekt Majorna samlades många kritiker vid planerade stormöten och trissade upp varandra. Kan man i stället möta närboende en och en så kan båda parter få bättre förståelse för varandra. Det kan vara värt en ökad kostnad i tid.

Cykelfrämjandet i Göteborg förespråkar att SMN ger projektet stöd att hitta lösningar på nämnda, svåra problem så att lärdomar kan dras inför kommande skolprojekt. Det innefattar också medverkan från andra berörda förvaltningar.

— Cykelfrämjandet i Göteborg

 

Dela!