Bilfria skolgator i Göteborg och Malmö

TatjanaNyheter

Utanför Sorgenfriskolan i Malmö testas det bilfria området. Foto Sonja Perander

Under 2024 fick Göteborg sin första skolgata och i Malmö testas konceptet mellan augusti 2024 och juni 2025.
– Roligt att vi eventuellt varit en del i att detta blev verklighet, säger Jakob Brycki, ordförande för Cykelfrämjandet Malmö-Lund.

Den bilfria skolgatan i Göteborg utanför Ånässkolan är den första i sitt slag och infördes lagom till skolstarten. Syftet är att öka säkerheten och tryggheten för barn som rör sig i området. Skolgatan har möblerats med träd och buskar för att bjuda till en bredare användning för alla i området.

Vårdnadshavare uppmanas nu från stadens sida att låta sina barn gå, cykla eller åka kollektivt till skolan.

– Förutom att det främjar barnens hälsa så leder det även till minskad biltrafik vid skolans entréer där det ofta kan uppstå trängsel och osäkra situationer. Det säger Hanna Ljungblad, ansvarig projektledare på stadsmiljöförvaltningen, i ett pressmeddelande.

Kristian Blensenius, aktiv i Göteborgskretsen, besökte den bilfria zonen en vecka efter invigningen. Han konstaterar att området är långt ifrån bilfritt.

– Jag skulle inte släppa iväg cyklande barn ensamma i området som det är nu. Ungefär varannan minut är det en bil som kör förbi förbudsskyltarna. Jag har mejlat några förslag till kommunen och de svarar att de ska försöka göra något åt problemen.

Kristian Blensenius, aktiv i Göteborgskretsen, berättar att bilar struntar i förbudet. Det återstår att se om staden kan göra något åt problemet.

Även Malmö stad testar att begränsa biltrafiken på två olika sätt i närheten av Sorgenfriskolan och Gullviksskolan. ”På en skolgata går barn före bilen. Så att vägen till och från skolan blir mer trafiksäker. Tryggare miljö helt enkelt.” Så står det på kommunens skylt i närheten av skolan. Avstängningar för motortrafik är temporära och genomförs mellan augusti 2024 och juni 2025. Genom att samla in elevernas synpunkter och göra observationsstudier kommer staden att utvärdera de olika trafiklösningarna.

– Säkrare trafikmiljöer runt skolor har länge stått överst i våra samtal med politiker. Vi är glada att kommunen har påbörjat införandet av skolgator även om det är ett test och det lär dröja innan en större satsning sker. Men nu är bollen i rullning, säger Jakob Brycki från Cykelfrämjandet.

Vill du vara med och påverka lokalt? Hitta din lokala Cykelfrämjandet förening här och var med och påverka! 

Dela!