Politisk påverkan
Cykelfrämjandet arbetar för att politiker på ett lokalt, regionalt och nationellt plan ska jobba för ökad cykling – för miljö, folkhälsa och framkomlighet. Vi skriver remissvar, gör undersökningar och tar fram rapporter, skriver debattartiklar och möter politiker.
Politisk påverkan & samhällsplanering
Arbetet med politisk påverkan innebär också att vi stöttar samhällsplanerare och politiker i beslutsfattande genom att ta fram rapporter, verktyg och göra undersökningar. Vill du veta mer om hur vi arbetar med samhällsplanering?
RIKSDAGENS CYKELNÄTVERK
Cykelfrämjandet ingår i Svensk Cykling – en paraplyorganisation som är den förenade rösten för Sveriges cykelorganisationer. På uppdrag av Svensk Cykling driver Cykelfrämjandet ett cykelnätverk i riksdagen. Genom nätverket anordnar vi seminarier, studiebesök och sociala cykelaktiviteter för riksdagsledamöter.
REMISSER
Som del i vårt politiska påverkansarbete besvarar Cykelfrämjandet regelbundet utredningar och förslag som skickas ut på remiss av regering och myndigheter. Genom att besvara remisser kan vi dela med oss av våra synpunkter och erfarenheter och på så sätt påverka politiken i en mer cykelvänlig riktning.
Bashastighet 30 km/H
Fler och fler kommuner sänker hastigheten i tätorter från 50 km/h till 40 km/h eller 30 km/h. Vi behöver nå hela vägen fram och ha 30 km/h som bashastighet i alla tätorter genom ett nationellt beslut. Det är dags för regeringen att agera för sänkt bashastighet – för vår säkerhet, för folkhälsan och för blomstrande städer och vistelsemiljöer!