Inför 30 km/h i tätort
Fler och fler kommuner sänker hastigheten i tätorter från 50 km/h till 40 km/h eller 30 km/h. Vi behöver nå hela vägen fram och ha 30 km/h som bashastighet i alla tätorter genom ett nationellt beslut. Det är dags för regeringen att agera för sänkt bashastighet – för vår säkerhet, för folkhälsan och för blomstrande städer och vistelsemiljöer!
Idag är bashastigheten 50 km/h i Sveriges tätorter, trots att riskerna att en oskyddad trafikant dör i en olycka är betydligt mycket högre när bilar färdas i 50 km/h än 30 km/h. Lägre hastighetsgränser där människor bor, leker och arbetar är avgörande för att skapa trygga närmiljöer och vi på Cykelfrämjandet anser att 30 kilometer i timmen borde bli den nya bashastigheten. Kommuner ska kunna besluta om lägre eller högre hastigheter än så när det är motiverat, men 30 ska vara utgångspunkten.
Varför 30 km/h som bashastighet?
Säkerhet och trygghet
När hastigheten går från 50 km/h till 30 km/h blir det säkrare att vara i trafiken. Nya och osäkra trafikanter gynnas särskilt av detta. Det är en enorm skillnad i risken för död eller allvarliga skada för den som träffas av en bil i 30 km/h jämfört med 50 km/h. Vid påkörning av en oskyddad trafikant i 30 km/h dör en av tio. Vid påkörning av oskyddad trafikant i 50 km/h dör ca hälften. Förutom den faktiska säkerheten ökar också den upplevda tryggheten, vilket hjälper människors motivation för att ta sig fram med gång och cykel, något som i sin tur gör trafikmiljön säkrare.
Mindre buller och luftföroreningar
När motorfordon rullar i lägre fart minskar både bullret och luftföroreningar. Det ger bättre hälsa för den som bor nära trafikerade vägar. Den som ständigt utsätts för buller sover sämre och har en högre risk att drabbas av en lång rad sjukdomar som sömnstörningar, psykisk ohälsa och hjärt- och kärlsjukdomar. Även luftföroreningar orsakar många sjukdomar och förtida dödsfall.
Blomstrande städer för människor
Med minskat buller och ökad trygghet till följd av minskade trafikrisker blir det trevligare att vistas i staden som fotgängare eller cyklist. Det skapar förutsättningar för att förvandla gator från ytor enbart avsedda för transporter till offentliga vardagsrum, där människor vill stanna. En levande stad bidrar också till det lokala näringslivet, vilket bekräftas av flera studier.