Inför 30 km/h i tätort

Fler och fler kommuner sänker hastigheten i tätorter från 50 km/h till 40 km/h eller 30 km/h. Vi behöver nå hela vägen fram och ha 30 km/h som bashastighet i alla tätorter genom ett nationellt beslut. Det är dags för regeringen att agera för sänkt bashastighet – för vår säkerhet, för folkhälsan och för blomstrande städer och vistelsemiljöer! 

Idag är bashastigheten 50 km/h i Sveriges tätorter, trots att riskerna att en oskyddad trafikant dör i en olycka är betydligt mycket högre när bilar färdas i 50 km/h än 30 km/h. Lägre hastighetsgränser där människor bor, leker och arbetar är avgörande för att skapa trygga närmiljöer och vi på Cykelfrämjandet anser att 30 kilometer i timmen borde bli den nya bashastigheten. Kommuner ska kunna besluta om lägre eller högre hastigheter än så när det är motiverat, men 30 ska vara utgångspunkten. 

Varför 30 km/h som bashastighet? 

Säkerhet och trygghet

När hastigheten går från 50 km/h till 30 km/h blir det säkrare att vara i trafiken. Nya och osäkra trafikanter gynnas särskilt av detta. Det är en enorm skillnad i risken för död eller allvarliga skada för den som träffas av en bil i 30 km/h jämfört med 50 km/h. Vid påkörning av en oskyddad trafikant i 30 km/h dör en av tio. Vid påkörning av oskyddad trafikant i 50 km/h dör ca hälften. Förutom den faktiska säkerheten ökar också den upplevda tryggheten, vilket hjälper människors motivation för att ta sig fram med gång och cykel, något som i sin tur gör trafikmiljön säkrare.

Mindre buller och luftföroreningar

När motorfordon rullar i lägre fart minskar både bullret och luftföroreningar. Det ger bättre hälsa för den som bor nära trafikerade vägar. Den som ständigt utsätts för buller sover sämre och har en högre risk att drabbas av en lång rad sjukdomar som sömnstörningar, psykisk ohälsa och hjärt- och kärlsjukdomar. Även luftföroreningar orsakar många sjukdomar och förtida dödsfall.

Blomstrande städer för människor

Med minskat buller och ökad trygghet till följd av minskade trafikrisker blir det trevligare att vistas i staden som fotgängare eller cyklist. Det skapar förutsättningar för att förvandla gator från ytor enbart avsedda för transporter till offentliga vardagsrum, där människor vill stanna. En levande stad bidrar också till det lokala näringslivet, vilket bekräftas av flera studier.                                            

Cykelfrämjandets Kommunvelometer

Kommunvelometern är Cykelfrämjandets stora nationella granskning av kommuners arbete med cykelfrågor.

Kommunvelometern mäter och jämför kommunernas insatser för cykling under föregående år. Syftet är att kunna jämföra nuläget i en kommun gentemot andra kommuner, se förändringar över tid samt belysa områden där det finns förbättringspotential.

ANMÄLAN TILL KOMMUNVELOMETERN 2022

Anmälan till Kommunvelometern 2022 är stängd. Resultatet av undersökningen presenteras senare under året.

Vid frågor kontakta: kommunvelometern@cykelframjandet.se

Varför delta i Kommunvelometern som kommun?

  • KUNSKAP

    Kommunen får en objektiv genomlysning av sitt arbete för ökad cykling, som tydligt visar kommunens styrkor och utvecklingsområden. Kommunen får ett kvitto på vad den redan är bra på och resultatet kan användas för att identifiera inom vilka områden som det finns möjligheter att ytterligare utveckla arbetet för ökad cykling.

  • MÄTBARHET

    Kommunen får möjlighet att jämföra sina insatser med andra kommuner i hela Sverige samt, om undersökningen upprepas, kan tydligt redovisa vilka förbättringar som har åstadkommits över tid.

  • OBJEKTIVITET                                                                                                                                                            Kommunvelometern är ett tydligt sätt för kommunen att redovisa sina insatser inom cykelområdet till invånare och lokal media. Att granskningen genomförs av en neutral, extern part ökar trovärdigheten i kommunikationen.                                                                                                                                                      
  • METODER

    Kommunvelometern ger konkreta råd till den undersökta kommunen hur cykelarbetet kan utvecklas vidare.

Frågor om anmälan eller deltagande i Kommunvelometern sker till: kommunvelometern@cykelframjandet.se.

För att ta del av vårt nyhetsbrev för Kommunvelometern maila: kommunvelometern@cykelframjandet.se.

 

VINNARE 2021

För fjärde året i rad är det alltså Uppsala som utses till Sveriges bästa cykelfrämjarkommun. På andra plats kommer Lund och tredjeplatsen går till Helsingborg. Årets bästa mellanstora kommun är Luleå och Danderyd tar förstaplatsen bland små kommuner.

Rapporter

Utöver att ingå i en nationell totalrapport får kommunerna som deltar en kommunspecifik fördjupad rapport. 

Fördjupade kommunrapporter för 2021 hittar du här.

Scrolla ner på sidan för lista med nedladdningslänk till nationella totalrapporter. 

Infografik

Infografik över resultaten i Kommunvelometern 2021 finns här.

om Kommunvelometern

Undersökningen bygger på självrapportering från kommuner av kontrollerbara uppgifter med totalt 90 möjliga poäng. Kommunvelometern har genomförts årligen sedan 2010.

nöjdhetsundersökningen Cyklistvelometern

Sedan 2018 genomför Cykelfrämjandet även Cyklistvelometern där de som cyklar kan tycka till om hur cykelvänliga de upplever sin kommun – ett utmärkt tillfälle för cyklister att komma till tals och för kommuner att få värdefull feedback. Läs rapporten för Cyklistvelometern 2020 här.

År

Rapport

2021

Fullständig rapport – vinnare Uppsala

2021

Fördjupade kommunrapporter

2020

Fullständig rapport – vinnare Uppsala

2020

Fördjupade kommunrapporter

2019

Fullständig rapport – vinnare Uppsala

2019

Fördjupade kommunrapporter

2018

Fullständig rapport – vinnare Uppsala

2017

Fullständig rapport – vinnare Lund

2016

Fullständig rapport – vinnare Lund

2015

Fullständig rapport – vinnare Malmö

2014

Fullständig rapport – vinnare Lund

2013

Fullständig rapport – vinnare Malmö

2012

Fullständig rapport – vinnare Malmö & Lund

2011

Fullständig rapport – vinnare Malmö

2010

Fullständig rapport – vinnare Varberg