Cykelfrämjandets årliga stipendium på 10 000 kronor går till Simone Zambrin som har djupdykt i cykelpakeringar. Vinstintresse och brist på kunskap visar sig vara vanliga orsakar till dåligt planerade cyklparkeringar enligt Simones studie.
Cykelparkering är en viktig men relativt outforskad del av infrastrukturen, i synnerhet bostadsnära parkering. Den luckan bestämde sig Simone Zambrin att titta närmare på i sin masteruppsats Residential bike parking in newly built residences: Quality attributes, user preferences and planning conflicts in the City of Stockholm.
Tillgänglighet och säkerhet visade sig vara två egenskaper som är extra viktiga för boende – alltså att cykelparkeringen ligger på en tillgänglig plats, att det inte är för trångt och att den upplevs som säker.
Berätta varför du valde att fokusera på bostadsnära cykelparkering?
– Transportsektorn är i hög grad beroende av fossila bränslen som huvudsaklig energikälla, medan cykeln erbjuder ett rent och hälsosamt alternativ i urbana miljöer – något vi alla känner till. Men infrastrukturen för ett ökat cyklande är ofta inte tillräckligt utvecklad. Cykelparkering är en av dessa kritiska delar av infrastrukturen, men den är relativt outforskat, då det mesta av uppmärksamheten riktas mot infrastrukturen som möjliggör själva förflyttningen under en cykelresa. Bostadsnära cykelparkering utgör en ännu större forskningslucka, trots att cyklar står parkerade under största delen av sin “livstid”. Därför ville jag bidra till att fylla denna kunskapslucka. Stockholm valdes som studieområde eftersom jag hade tillgång till den data som krävdes för att genomföra forskningen, och eftersom ingen tidigare studie av detta slag hade gjorts i staden vid tidpunkten.
Vad är viktigt för fungerande cykelparkeringar enlig din studie?
– Tillgänglighet och säkerhet är de två övergripande egenskaper som jag identifierade som mest framträdande i min studie. Tillgänglighet visade sig vara särskilt avgörande, framför allt när det gäller cykelparkeringens placering i bostadshuset och de mått den är utformad med. När det gäller placering bör cykelparkeringen ligga på en plats som är bekväm för användarna att nå och inte utanför deras vanliga väg in eller ut ur byggnaden. Säkerhet identifierades också som en viktig faktor.
Vilka är de vanligaste orsakerna till brister i cykelparkeringar?
– Utrymme och kostnad identifierades som två huvudsakliga begränsande faktorer, där byggherrar ofta prioriterar vinst och försöker optimera ytan. Detta skapar en konflikt mellan användarnas behov och intressen och byggherrarnas. Policyskapandet, som saknar krav på kvaliteten på cykelparkeringen och istället enbart fokuserar på minimikrav i antal, misslyckas med att hantera denna konflikt och prioriterar därmed byggherrarnas behov.
Har du tips till de som vill förbättra cykelparkering vid bostäder?
– Ett tips är att utbilda sig själv genom att lyssna på användarna och delta i samtal som involverar så många intressenter som möjligt, för att fullt ut förstå de olika gruppernas intressen och hitta lösningar som verkligen prioriterar cykling. Så länge utvecklare har ett enbart vinstdrivet tänkesätt i planeringen och politiken inte ingriper för att säkerställa att vissa kvalitetskrav uppfylls, kommer lösningarna fortsätta att vara bristfälliga, otillfredsställande och inte locka till ökat cyklande. Kvalitet borde därför vara huvudfokus, och ökad forskning för att fullt ut förstå den behöver också vara ett komplement.
Har du också skrivit om cykling? Nominera din uppsats senast 15 januari 2026.
Läs mer om Cykelfrämjandets Uppsatsstipendium!
Cykelfrämjandets Uppsatsstipendium 2025 presenteras i samarbete med:
Cykelhotellet Ohboy – väldens första cykelhotell och en urban oas i Malmö
Cyklos – garage, tak och cykelställ för trygg, säker och enkel cykelparkering
Idre Fjäll – det perfekta resmålet för familjevänliga äventyr året om
Leijonhufvuds fastighetsbyrå – den cyklande mäklaren i Uppsala
Personalcyklar – marknadens mest omfattande, enkla och trygga förmånscyklar
Stort tack till årets jury:
Anna Niska VTI/Cykelcentrum, Charlotte Hagström Lunds Universitet, Erik Stigell Naturårdverket, Björn Sax Kaijser Sweco, Lena Levin VTI och Niklas Wennberg Täby kommun