Infrastruktur byggs för att hålla långt in i framtiden och dagens byggregler är därför en avgörande faktor för hur Sverige bygger för mobilitet. Cykelfrämjandet har på nationell nivå skickat in ett remissvar på Transportstyrelsens revidering av nationella byggregler – ett förslag som inte lever upp till förväntningarna.
Transportstyrelsens byggregler är tekniska krav på all ny väginfrastruktur i Sverige. Det ställer inte bara krav på Trafikverket och landets kommuner, men även privata väghållare. Reglerna infördes 2021 och nu har ett förslag på revidering lagts fram. Cykelfrämjandet har varit remissinstans för de reviderade byggreglerna och vi anser att förslaget varken fångar cyklingens potential att öka.
Transportstyrelsens förslag godkänner bland annat en minimibredd för cykelbanor på 0,75 m (respektive 1,8 m för dubbelriktat), vilket i praktiken är ett mått som skulle stänga ute flera cykelgrupper – exempelvis kan inte två lådcyklister mötas på den bredden och en armcyklist kan inte ta sig fram på 0,75 cm. Att föreslå mått som utesluter flera grupper av cyklister och innebär otrygga förhållanden för exempelvis barn är inte att bygga ett tillgängligt transportsystem. De föreslagna måtten går också emot vad Trafikverket rekommenderar i VGU.
Förslaget saknar även helt skrivningar om skyddszoner utmed cykelbanor (hinderfritt område utanför cykelbanan), vilket är av stor vikt för tryggheten. Transportstyrelsen har inte heller förhållit sig till de rekommendationer som getts av andra statliga myndigheter såsom i VTI:s utredningar.
Cykelfrämjandet ser alltså omfattande brister i förslaget och anser att det måste omarbetas i samarbete med experter från VTI och Cykelfrämjandet. I och med revideringen av byggreglerna har Transportstyrelsen nu chansen att göra om och göra rätt för cyklingen i Sverige och skapa förutsättningar för en trygg, effektiv, hållbar och hälsosam infrastruktur för människor i alla åldrar, med alla typer av bakgrund och förutsättningar.
Ingen ska behöva utsättas för risker eller uteslutas från att transportera sig hälsosamt och hållbart nu och i framtiden.
Läs vårt remissvar här.