Cyklistvelometern 2024: Knappt hälften nöjda med cyklingen i kommunen 

Johline LindholmInfrastruktur, Nyheter, Undersökningar och rapporter

Nu presenteras Sveriges bästa kommuner att cykla i enligt cyklisterna! Linköping, Karlstad och Oxelösund toppar Cykelfrämjandets Cyklistvelometer 2024 och tar hem förstaplatserna i kommunkategorierna stora, mellanstora och små kommuner när cyklisterna själva får välja. Oxelösund, Katrineholm och Karlstad kommer på första, andra och tredje plats i den totala listan. Det visar Cykelfrämjandets nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern, där över 28 000 cyklister har deltagit. 

Överlag är nöjdheten hos Sveriges cyklister inte så stor, endast 46 procent instämmer med påståendet: “Min kommun är generellt sett en bra cykelkommun”. 

Kommunerna behöver prioritera cykling högre för att det ska bli mer säkert och attraktivt att cykla, så att de också kan hänga med i omställningen och bidra till bättre folkhälsa. Men här behövs ökat och riktat stöd från nationellt håll för att minska ojämlikheterna mellan kommuner, säger Johline Lindholm, projektledare för Cykelfrämjandets Cyklistvelometer 2024. 

Högst rankade kommuner 2024 

Mest nöjda cyklister i kategorin små kommuner har Oxelösunds kommun. Bland de mellanstora kommunerna får Karlstad det bästa betyget och Linköping är bäst bland de stora. Toppkommuner i den totala listan nationellt är Oxelösund, Katrineholm och Karlstad.  

Generellt är cyklister i stora kommuner mer nöjda än cyklister i små kommuner. Därför är det kul att Oxelösund och Katrineholm sticker ut genom att inte bara vara de två kommuner som toppar i kategorin små kommuner, men de får också allra högst totalpoäng i hela Cyklistvelometern 2024, säger Johline Lindholm. 

Fördjupning av resultaten på nationell respektive kommunnivå  

Cyklistvelometern 2024 framsida

Resultat på kommunnivå har tagits fram för de 119 kommuner som fick in tillräckligt många svar från cyklister: 50 svar för de minsta kommunerna och upp till 200 för de största. Mer information om metod finns att läsa i årets rapporter. 

Läs mer om resultaten och ladda ner den nationella rapporten och fördjupade kommunrapporter här. 

Upplevd trygghet och säkerhet 

Bara 41 procent av cyklisterna upplever att det är tryggt att cykla i kommunen de svarat för. På frågan om det är tryggt för barn och ungdomar att cykla i kommunen är det bara 28 procent som instämmer. Här har mellanstora kommuner högst andel trygga cyklister. Vid jämförelse med de nationella resultaten från Cyklistvelometern 2022 syns en marginell ökning av tryggheten i årets rapport, och det är en återgång till 2018 års nivå. 

– Det är ett stort problem att så många känner sig otrygga när de cyklar i Sverige. Ännu värre är det att det upplevs otryggt för barn och unga. Kommuner behöver lyfta fram barnens perspektiv i trafikplaneringen, speciellt nu när vi ser en nedgång i rörelse för barn och unga. Om kommuner lyckas skapa trygg cykling för barn så blir det trygg cykling för vuxna, säger Johline Lindholm. 

Det är just otrygga trafiksituationer som får flest cyklister att avstå från att ta cykeln – hela 39 procent av de svarande. På frågan om vilket trafikslag som orsakar störst otrygghet anger 37 procent att det är bilister, 19 procent “elsparkcylar” (elscootrar), 18 procent lastbilar och 7 procent gångtrafikanter. Skillnaden mot 2022 är att elscootrar tagit över andraplatsen och gått om lastbilar.  

Missnöjda med vinterunderhållet 

52 procent av svarande nationellt är missnöjda med hur cykelvägarna sköts på vintern. 

Om underhållet på vintern inte fungerar så blir det snabbt svårt för många grupper av trafikanter att ta sig fram. För att göra det säkert och attraktivt att cykla året runt, och minska olycksrisker och konflikter mellan trafikantgrupper, måste vinterunderhållet av cykelvägarna förbättras. Ett sätt att göra det är att sopsalta cykelvägarna, säger Johline Lindholm. 

Brist på säkra cykelparkeringar  

Inte ens hälften av de svarande nationellt (41 procent) upplever att det finns tillräckligt med cykelparkeringar, och ännu färre upplever att cykelparkeringarna ger en bra möjlighet att låsa fast cykeln.  

Samband mellan investeringar och nöjda cyklister 

Tidigare i år presenterades Cykelfrämjandets Kommunvelometer där kommunernas arbete med cykelfrågor granskas. Nu när landets cyklister har sagt sitt synliggörs åter igen sambandet mellan kommuner som satsar mycket på cykling och andelen cyklister som rekommenderar andra att cykla. Det går att se i den nationella rapporten och den interaktiva infografiken på cykelframjandet.se/cyklistvelometern-2024. 

–  59 procent av cyklisterna rekommenderar andra att cykla i den kommun som de själva cyklar i, vilket kan tyckas förvånande eftersom den generella nöjdheten bara ligger på 46 procent. Det skulle kunna bero på att cyklister vill, och uppskattar att cykla även om förhållandena inte är perfekta. Och att de gärna uppmuntrar fler till att resa mer hållbart och hälsosamt, säger Johline Lindholm. 

 

Topprankade kommuner 2024 

Stora kommuner (över 100 000 invånare) 

  1. Linköpings kommun 
  2. Malmö stad 
  3. Örebro kommun 

Mellanstora kommuner (50 000 till 100 000 invånare) 

  1. Karlstads kommun 
  2. Varbergs kommun 
  3. Trollhättans stad 

Små kommuner (färre än 50 000 invånare) 

  1. Oxelösunds kommun 
  2. Katrineholms kommun 
  3. Tranås kommun 

 

Toppkommuner nationellt 2024 

  1. Oxelösund
  2. Katrineholm
  3. Karlstad 

 

Fakta 

Totalt har 28 025 cyklister från norr till söder medverkat i enkätundersökningen, en ökning med nästan 12 procent från den senaste undersökningen 2022. Detta gör troligtvis Cyklistvelometern till Sveriges största undersökning bland cyklister. Cyklistvelometern genomfördes för första gången 2018 och 12 000 personer deltog då i undersökningen. Sedan dess har undersökningen genomförts vartannat år och 2024 genomförs Cyklistvelometern för fjärde gången. 

Svaren kommer från en självrekryterad och anonym webbenkät som har spridits av Cykelfrämjandet och av kommuner och andra aktörer. Rekryteringen skedde mellan 3 juni och 12 september 2024. 

Cyklistvelometern 2024 har genomförts med stöd från Trafikverkets bidrag till ideella organisationer. Enkätundersökningen har genomförts i samarbete med Cykelfrämjandets enkätpartner Enkätfabriken. 

Läs mer om resultaten för Cyklistvelometern 2024 och ladda ner de fördjupade kommunrapporterna här. 

Kontaktperson 

Johline Lidnholm
Projektledare för Cykelfrämjandets Cyklistvelometer 2024
johline.lindholm@cykelframjandet.se  

 

Dela!