Cykelaktion stoppar privatflyg

TatjanaNyheter

Foto: Marten van Dijl / Greenpeace Nederland

Europas tredje största flygplats Schiphol planerar att förbjuda natt- och privatflyg. Planer på en till landningsbana överges också. Beskedet kommer några månader efter en cykelaktion då hundratals personer stoppade privatflygplan.

Schiphol utanför Amsterdam är en av Europas största flygplatser. Tidigare i år beslutades att inga flygplan ska få lyfta eller landa från midnatt till klockan fem på morgonen, samt att privatflygningar och små affärsflygplan förbjuds helt. Syftet är att minska bullernivån för boende och få ner koldioxidutsläpp i linje med Parisavtalet. Åtgärderna är tänka att genomföras 2025–2026 och väntas minska antalet flygningar med hela 17 000 per år.

– Den enda vägen framåt är att bli tystare och renare snabbare. Vi har alltför länge tänkt på tillväxten, men alltför lite på dess konsekvenser. Vi måste vara hållbara för våra anställda, den lokala miljön och världen. Jag inser att våra val kan få betydande konsekvenser för flygindustrin, men de är nödvändiga. Detta visar att vi menar allvar. Det är det enda sättet, baserat på konkreta åtgärder, att återfå förtroendet hos anställda, passagerare, grannar, politiker och samhälle. Det säger flygplatsens vd Ruud Sondag i ett pressmeddelande med rubriken ”Schiphol ska bli tystare, renare och bättre: nattstängning, förbud mot privata jetplan och människor först”.

Enligt flygplatsen orsakar privatjetplan och små företagsflygplan ca 20 gånger mer koldioxid per passagerare jämfört med kommersiellt flyg. Flygplatsen konstaterar vidare att 30 till 50 procent av dessa privata flygningar går till semestermål som Ibiza, Cannes och Innsbruck, samtidigt som det finns tillräckligt med reguljära avgångar till dessa destinationer.

Flygplatsens beslut kommer efter att boende störts av luftföroreningar och buller, något som fick den nederländska regeringen att föreslå minskad flygkapacitet med 12 procent på Schiphol. I november 2022 genomförde omkring 500 aktivister från Greenpeace och Extinction Rebellion en aktion på flygplatsen där de hindrade privatflygplan genom att cykla runt på landningsbanan. Bilder med springande ordningsvakter bakom de cyklande aktivister spreds snabbt. Klimatorganisationerna beskriver den fredliga cykelaktionen på flygplatsen som en seger.

Att klimataktionen haft betydelse för flygplatsens beslut hörs även från politiskt håll:

– Det är viktigt att klimatrörelsen får stöd från politikerna. Och det har hänt nu, säger Imane Nadif, kommunalråd från Amsterdam, till tidningen De Telegraaf.

Att den här typer av aktioner får ringar på vattnet är uppenbart enligt Björn Paxling, medlem i Cykelfrämjandet och aktiv inom klimatorganisationen Scientist Rebellion i Sverige, som också vill se förbud av privatflygningar:

– Ett av av de största universiteten i Amsterdam, Vrije, har nyligen gått ut med att de som andra universitet i världen, efter Princeton, officiellt bryter alla samarbeten med fossilindustrin. Holländarna visar framfötterna på alla fronter i klimatomställningen, och det är särskilt glädjande att en cykelfokuserad aktion så tydligt har gett de önskade effekterna, säger Björn Paxling.

Maria Wolrath Söderberg på Södertörns högskola, som forskar om klimatbeteenden, menar att just privatflyg kan vara särskilt viktigt att komma åt.

– Privatflygning ger argument för vanliga medborgare att fortsätta med klimatskadliga beteenden. ”Varför ska jag avstå min resa till Mallorca när rikingar åker privatjet hit och dit”. Och när det gäller aktioner, visar forskning att även aktivism, som i förstone väcker negativa reaktioner, verkar kunna förändra normer och i slutändan bidra till systemförändringar.

 

Dela!