Velo-city 2022 i ett cykelvänligt Ljubljana

TatjanaNyheter

Årets stora cykelkonferans Velo-city ägde rum i Ljubljana. Temat i år var cykelns roll som verktyg för samhällsförändring. Cykelfrämjandet var på plats för att utbyta erfarenheter, ta del cykelinnovationer och få inspiration av en världsomspännande och växande cykelrörelse.

Velo-city är en återkommande internationell plattform för utbyte av erfarenheter och kunskap, och arena för diskussioner, nätverkande och allmänt trevligt cykelhäng. Sonja Nettelbladt, projektledare och kommunikatör på Cykelfrämjandet, deltog på sitt första Velo-city. 

– Det är intressant att få inblick i många olika perspektiv på cykling, allt från infrastruktur och cykelkultur, till hur man pratar om cykelfrågor, hur vi bygger våra städer, vem som har rätt till gaturummet, men också turism och cykling på landsbygden, berättar Sonja. 

Årets Velo-city ägde rum 14-17 juni i Sloveniens huvudstad Ljubljana som har en bilfri stadskärna sedan 2007, med undantaget för varutransporter kl 06.00–10.00 under vardagar. 

– Ljubljana är en förebild för tätortsnära stigcykling, med leder och pumptracks över hela staden, säger Hans Stoops, projektledare på Cykelfrämjandet med ansvar för cykelturism. 

Temat för årets konferensen var “Cycling the change” – det vill säga cykeln roll i ett förändrat samhälle, dels på grund av pandemin, klimatförändringar och miljöförstöring, men också cykelns potential för att möta framtida utmaningar. Cykelvänliga samhällen är något av en multilösning eftersom de gynnar klimatet, miljön och folkhälsan. 

Men för att cykeln ska bli norm krävs politiskt mod enligt Sonja. Ett exempel är när borgmästaren i belgiska Gent efter många års kamp och enormt motstånd och till och med dödshot, gjorde verklighet av att skapa en bilfri stad genom en cirkulationsplan.  

– Efter att Gent fått en stadskärna med begränsad genomfart för bilar så har ingen höjt en kritisk röst. Även de gamla motståndarna såg vinsterna med en bilfri stad. Det blev bättre framkomlighet för alla fordon och bättre luft. Dessutom ökade utelivet i staden vilket gav det lokala näringslivet i staden en boost.  

Om cykeln ska bli ett reellt alternativ till bilen måste det vara smidigt och attraktivt att välja cykeln. Ett sätt att göra cyklingen smidigare i städer är genom så kallade supercykelstråk, det vill säga prioriterade cykelvägar som knyter ihop stadskärnan med omgivande områden. “Super” i det här fallet handlar inte om tempo utan om kvalitet. Cyklingen ska kunna ske smidigt utan hinder.

Vid sidan av bra infrastruktur, lagändringar och investeringar som främjar cykling lyftes betydelsen av cykelkultur som viktigt för att få mer cykelvänliga samhällen. Hur vi ser på och förhåller oss till cykling spelar roll. Och när cykeln blir norm ger det ringar på vattnet. 

– Jag tar med mig Jan Gehls inspirerande öppningstal om hur cykelkultur berikar och förhärligar både städer och människors liv, berättar Samuel Williams, verksamhetsledare på Svenska Cykelstäder.

– Det jag tar med mig från konferensen är att vi är så många som ser möjligheterna med cykeln och att många idéer blir verklighet. Det finns en oerhörd kraft i cykelrörelsen när man samlas så från hela världen, berättar Sonja avslutningsvis.

Fakta om Velo-city 
Velo-city är världens största internationella konferensen för alla inom cykelbranschen – cykelorganisationer, politiker, tjänstepersoner, företagsledare, forskare och cykelentusiaster. Det är Europeiska Cyklistförbundet ECF som står bakom konferensen som årligen sedan 1980. 

Dela!