Yttrande till Stadsmiljönämnden 2025-09-19

GöteborgskretsenGöteborgskretsen, Trafikutskottet

Vi har granskat handlingar som berör cykeltrafiken i staden och har valt att lämna kommentarer på dessa punkter:

21. Yttrande över remiss om förstudie gällande Åkareplatsen och Drottningtorget

Vi stödjer förvaltningens förordande av alternativ ”Triangel”. Detta alternativ tror vi har det minsta antalet problematiska korsningspunkter för cyklister med spårväg. Dessutom lämnar det en del gångflöden fria från cykeltrafik. Det är dock viktigt att visa hur cykelbanan kan ledas på ett bra sätt över Åkareplatsen.

Pendlingscykelbanans dragning är bättre i både alternativ ”Triangel” och ”Fyrspår” jämfört med alternativ ”Befintligt” tack vare att det öppnar för en lång och rak öst-västlig cykelväg. Hela Norra Hamngatan bör på sikt bli pendlingscykelbana för att koppla ihop pendlingscykelbanor i södra och östra Göteborg med en framtida fast älvförbindelse.

Det nord-sydliga cykelflödets framkomlighet är idag en svag länk i cykelvägnätet som under alla förhållanden behöver stärkas. Framkomligheten i nord-sydlig riktning bör prioriteras tills gång- och cykelbron vid Packhuskajen har färdigställts.

Bristande kopplingar i pendlingscykelnätet runt Centralenområdet med ÖP:s karta ibotten.

Bristande kopplingar i pendlingscykelnätet runt Centralenområdet med ÖP:s karta i
botten.

06. Yrkande från (C, MP, S och V) angående trafiksäkerhetshöjande
åtgärder

  • Ändra formuleringen från ”minska på genomfartstrafiken” till ”minska genomfartstrafik med motorfordon”.
  • Öppna upp för möjligheten att använda andra farthinder än blomlådor, t.ex. cykelparkering och s.k. ”parklets”.
  • Tillåt att ställa hinder på ytor som idag används som parkering där detta är rimligt, t.ex. där gator saknar avsmalning vid korsningspunkter eller där det finns ett stort behov av cykelparkering.

Ladda ner yttrandet i PDF-format här.

— Cykelfrämjandet i Göteborg

Dela!