Vi har granskat handlingar som berör cykeltrafiken i staden och har valt att lämna kommentarer på dessa punkter:
13. Delrapport av uppdraget om revidering av Teknisk Handbok
Det är glädjande att delrapporten signalerar en vilja att främja hållbara trafikslag. Att exempelvis ställa Teknisk Handbok i relation till Designguide för Smarta Gator kan leda till en mer cykelvänlig utformning av trafikmiljön.
Cykelfrämjandet arbetar för övrigt i skrivande stund med att granska anvisningar och krav för utformning av cykeltrafikens korsningar enligt Teknisk Handbok. Vi konstaterar att nuvarande utformning enligt handbokens beskrivningar riskerar att minska framkomlighet och säkerhet för cyklister och prioriterar motortrafik över cykeltrafik, vilket står i kontrast till principerna i Cykelprogrammet.
Om man, som nu, låter avvägningar mellan biltrafik och gång- och cykeltrafik göras från fall till fall ”eftersom de alltid behöver vara platsspecifika” (s. 5 i delrapporten), tenderar utformningen att falla ut till motortrafikens fördel. Det skulle i Teknisk Handbok alltså behöva inkluderas en övergripande prioritering i enlighet med trafikstrategi, cykelprogram och miljö- och klimatprogram. För att uppnå stadens mål om ökad cykling behöver cykel ges prioritet t.ex. vid planeringskonflikter om ytor. Men även med en sådan prioritering är det troligt att det kommer för sent i processen, eftersom det i delrapporten (s. 5) noteras att Teknisk Handbok främst används i senare skeden av planeringen.
Cykelfrämjandet i Göteborg förespråkar att
- SMN ger förvaltningen i uppdrag att i Teknisk Handbok specificera principer för prioritering mellan gång-, cykel- och biltrafik.
- SMN säkerställer förutsättningar för god utformning av cykelinfrastruktur i ett tidigt skede, innan Teknisk Handbok kommer in i processen
18. Återredovisning av uppdrag angående åtgärder med anledning av rapporten om trafik- och resandeutveckling 2023 samt inriktningsbeslut
Cykelfrämjandet ställer sig positivt till inriktningsbeslutet. I likhet med inblandade förvaltningar tror vi – och har länge argumenterat för – att en kraftsamling runt omdisponering av yta, bilparkering och hastighet är vad som krävs för att nå stadens trafikmål. Så sent som i september påpekade vi också i ett yttrande till stadsmiljönämnden att Göteborg behöver bli bättre på att presentera stadens gröna framtid för invånarna. I föreslaget inriktningsbesluts fokus på kommunikation ser förvaltningarna ut att ha dragit samma slutsats, vilket är välkommet.
Det är positivt att vi åter ser en kraftsamling presenteras och godkännas, men det är också viktigt att komma ihåg att 2030 inte är långt borta och att det börjar bli bråttom.
Cykelfrämjandet i Göteborg förespråkar att
- SMN säkerställer att inriktningsbeslutet också genomförs i praktiken och leder till konkreta resultat.
20. Genomförandebeslut för pendlingscykelbana längs stråket Backaplan–Kärra
Cykelfrämjandet ser positivt på utbyggnad av cykelbana längs Import- och Exportgatan. Det finns i dag en cykelbana längs med E6, men bristen på anslutningar gör att den inte är lämplig t.ex. för pendling till industriområdet, där dagens trafikmiljö är avskräckande för cyklister.
VI konstaterar vidare att det åter görs stora avsteg från Teknisk Handboks standard för pendlingscykelbanor. Även om avsteg kan vara nödvändiga i vissa situationer, behöver en tydlig prioritering fastställas för utbyggnaden av pendlingscykelbanor, med fokus på att sätta cykeltrafik före biltrafik.
Om det inte är möjligt att uppnå pendlingscykelstandard bör man som komplement se över Lillhagsvägen/Litteraturgatans cykelbana och uppgradera till pendlingscykelstandard där för att få bättre förbindelser till Backaplan.
Sträckan vid Salsmästaregatan framstår som den svagaste länken. Vilka alternativ har undersökts här? Staden har t.ex. börjat sänka skyltad maxhastighet på flera platser; är det inte då rimligt att minska bredden på aktuell sträcka för att tillåta fullgod pendlingscykelstandard?
Cykelfrämjandet i Göteborg förespråkar att
- SMN ger förvaltningen i uppdrag att se över möjligheterna för en smalare körbana vid Salsmästaregatan, för att kunna upprätthålla pendlingscykelstandard för hela sträckan
- SMN, om ovanstående ej anses genomförbart, ger förvaltningen i uppdrag att utreda kompletterande standardhöjning av cykelbana längs Lillhagsvägen/Litteraturgatan
- SMN beslutar att genomföra projektet i sin helhet.
— Cykelfrämjandet i Göteborg