Trögt att förbättra Älvsborgsbron

GöteborgskretsenGöteborgskretsen

Ritning över tunnel mellan Älvsborgsbron och Dalängsgatan

Ritning över cykeltunnel mellan Älvsborgsbron och Dalängsgatan. Klicka för större

På ett möte i november fick Cykelfrämjandet muntlig information om vilka förbättringar Trafikverket planerar för de smala gång- och cykelbanorna på Älvsborgsbron. Det blir en tunnel vid nordvästra påfarten, så att cyklister slipper korsa biltrafiken.

Ett annat positivt besked från mötet är att Trafikverket har automatiska cykelräknare på brons bägge cykelbanor. Dessa skulle kunna trimmas för att kunna detektera hur många som cyklar mot enkelriktningen. Cykelfrämjandet och Trafikverket är överens om att cykling mot enkelriktat är ett problem. Kanske kan bättre skyltning lösa problemet, särskilt inför norra påfarten.

I övrigt blir det nästan inga ändringar. Cykelbanorna kommer fortfarande vara hälften så breda som Trafikverket själva föreskriver för nya broar. Verket avser att publicera en rapport på 60 sidor som beskriver läget i detalj. Sammanfattningsvis är cykeltrafiken för liten för att motivera större ombyggnader, och den sexfiliga biltrafiken är för viktig för att kunna inskränkas. Cykelfrämjandet framförde på mötet att en målstyrd trafikplanering behövs för att komma ifrån den prognosstyrda planeringens moment 22.

Cykelfrämjandets förslag

Brons ena gång- och cykelbana kommer vara avstängd varje sommar till 2030. Cykelfrämjandet framförde att detta bör anslås på skyltar, flera månader i förväg, på brons påfarter. Då kan trafikanterna planera sina resor. Cykelfrämjandet önskar också en färja under avstängningarna, förslagsvis mellan Färjenäset och Klippan. Det bästa vore förstås att ta ett av de sex körfälten för biltrafik och göra om till cykelbana.

Det är tillåtet att gå på brons kombinerade gång- och cykelbanor, men Trafikverket har ingen närmare koll på hur många gående det handlar om. Denna brist måste rättas till. Erfarenhetsmässigt kan cyklister räkna med att passera någon gående, och gångtrafiken är såpass omfattande att någon form av separation vore önskvärd. Att blanda gående med cyklister på samma bana kallas ibland konfliktdesign eftersom det orsakar missnöje bland alla trafikanter.

Det finns inte heller uppgifter på hur mycket moped- och motorcykeltrafik som förekommer på bron, eller huruvida dessa framförs på cykelbanorna eller i körbanorna. Även dessa uppgifter behöver samlas in som underlag för framtida förbättringar.

Dela!