Lund är bästa cykelfrämjarkommunen 2025

Madeleine RingvallNyheter, Undersökningar och rapporter

Årets Kommunvelometer är klar. I klassen för stora och mellanstora kommuner hamnade Lund respektive Sundsvall överst. Bland de små kommunerna placerar sig Motala på första plats för andra året i rad.
– Vi har gjort medvetna satsningar på infrastruktur för att främja cyklande och vi har en stark tradition av cykling i vår kommun, säger Mark Henriksson, ordförande i kommunstyrelsen i Motala (M).

Kommunvelometern är Cykel­främjandets årliga undersökning som mäter hur mycket landets kommuner investerar i och foku­serar på cykling. Kommunerna får svara på en enkät och delas sedan in i stora, mel­lanstora och små kommuner. Bland de större kommunerna hittar vi Lund i topp den här gången. Där har cykeln en självklar del i både stadsbilden och i pla­neringen och har så varit i över hundra år. Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande (S), menar att den inställningen underlättar besluten att prioritera cyk­lingen vid ombyggnationer inne i staden. Och arbetet kommer att fortsätta.

– Mellan nu och 2030 kommer totalt sju supercykelvägar att etableras. Det kommer att stärka möjligheterna för boende både i kommunen och orterna kring Lund att pendla med cykel till arbetet.

– Alla prioriterar gång och cykling. Även om de har växlat fram och tillbaka politiskt tycker alla att det här är viktigt, säger trafiksamordnare Anders Söderberg.

I mellanklassen fick Sundsvall den hög­sta poängen. En viktig del i deras arbete har varit att visa att det faktiskt går att cykla där trots en del geografiska utma­ningar. Sundsvall är nämligen en kuperad stad med en stadskärna mellan två berg, med arbetsplatser och handel i dalen och bostadsområdena på bergen. Kommunen arbetar mycket med att försöka förändra både attityder och beteenden. Till exempel försöker kommunen uppmuntra fler att fortsätta cykla på vintern.

– Den kampanjen har gått extra bra i år och engagemanget var väldigt stort. Vi valde ut personer som inte har cyklat på vintern förut och delade ut vinterdäck. Det blev så många som anmälde sig att vi inte hade plats för alla. Men flera av de personer som inte fick bli testcyklister deltog ändå och var med som goda förebilder, säger pro­cessledare Ida Sundberg.

Bland de mindre kommunerna hittar vi en gammal bekant: Motala kommun. Det är andra året i rad de toppar sin klass. Trafik­ och mobilitetsstrateg Thommy Lindholm menar att framgången beror både på ett målmedvetet arbete och att kommunen får draghjälp av Vätternrundan.

– Vi är fantastiskt tacksamma över att de finns. De gör att cyklingen hela tiden är närvarande och de har en effekt på hur man tänker på cykeln här i Motala, säger han.

Ett annat skäl till att kommunen sakta men säkert tar kliv framåt inom cykelområ­det är paradoxalt nog biltrafiken. Eller rät­tare sagt den tidigare biltrafiken. För under en lång tid gick Riksväg 50 rakt genom sta­den. När en 620 meter lång bro över Motala­viken invigdes 2013 uppstod plötsligt möj­ligheter att bygga något nytt vid den gamla vägen. I stället för bilar har fotgängare och cyklister kunnat ta rejält med plats.

– Vi var en genomfartsstad tidigare. Nu har vi ett brett gaturum som vi kan bygga om. Vi började med den första etappen 2016 och under 2024 gjorde vi vår största etapp hittills, säger Thommy Lindholm.

Läs hela rapporten här.

TOPPKOMMUNER 2025

Stora kommuner (över 100 000 invånare)

  1. Lund
  2. Gävle / Uppsala

Mellanstora kommuner (50 000 till 100 000 invånare)

  1. Sundsvall
  2. Nyköping
  3. Karlstad / Mölndal

Små kommuner (färre än 50 000 invånare)

  1. Motala
  2. Söderhamn
  3. Lidköping

Läs mer om Kommunvelometern 2025 här.
Är din kommun redo att satsa på cykling? Anmäla er till Kommunvelometern 2026 här. 
Vill du att din kommun deltar? Tipsa dem om att anmäla sig!

DET HÄR ÄR EN TEXT FRÅN TIDNINGEN CYKLING

Det här är en text som publicerades första gången i Cykelfrämjandets medlemstidning Cykling nr 3 – 2025. Vill du få hem tidningen i brevlådan och läsa mer om hur cykling kan förändra världen i en mer hållbar riktning? Då ska du bli medlem! Utöver att du bidrar till ett bättre Cykelsverige får du unika medlemserbjudanden, olycksfallsförsäkring och fyra nummer av tidningen Cykling. Dessutom får du tillgång till kurser, cykelturer och aktiviteter. Många win-win helt enkelt.

Dela!