https://www.nt.se/debatt/artikel/linkoping-bast-norrkoping-nast-samst/l6g1z99j
Cykelfrämjandet Östergötland summerar och kommenterar kretsens kommuners resultat i Cyklistvelometern.
Linköping bäst, Norrköping näst sämst
Nu har svenska cyklister fått tycka till om hur cykelförutsättningarna ser ut i deras kommuner.
Nu har svenska cyklister fått tycka till om hur cykelförutsättningarna ser ut i deras kommuner. Den nu publicerade Cyklistvelometern är en årlig enkätundersökning som organiseras av Cykelfrämjandet på nationell nivå. Alla kommuner med tillräckligt många svarande presenteras och för Östergötland är samtliga kommuner med detta år. Motsvarigheten Kommunvelometern där dialog förs direkt med kommunerna representeras däremot enbart av Linköping och Motala, medan Norrköping har avböjt deltagande.
Gällande Cyklistvelometern i Östergötland är kompotten blandad med riktigt goda resultat för Linköping, som vinner i kategorin stora kommuner, och Finspång som hamnar högt i kategorin små kommuner. Motala och Åtvidaberg utmärker sig inte på samma sätt, men ligger över medel. Norrköping däremot hamnar på plats 16 av 17, näst sist, i kategorin stora kommuner. De kompletta rapporterna hittas på vår hemsida.
För bägge kommunerna gällde bland annat att cykelstölder upplevdes som ett stort problem och att konflikter mellan fotgängare och cyklister inte i förebyggs tillräckligt vilket brukar hamna om alltför höggradigt delad infrastruktur eller att separerade cykelbanor är otydligt markerade.
Vari ligger då de stora skillnaderna mellan tvillingstäderna? De svarande anger att cykeln i Norrköping inte ges samma prioritering i infrastrukturplaneringen, att utbyggnaden av cykelnätet är sämre och att hinder på cykelbanan och otillräcklig omledning var större problem. Det upplevs också vara en mer negativ medial rapportering av cyklister i Norrköping. En betydande skillnad var också att Linköping i högre utsträckning upplevdes mer aktivt arbeta med förbättring för cyklister. Allt detta är något Norrköpings kommun har alla möjligheter att efterlikna och med sannolikt snabba effekter. Trots allt har viktiga förbättringar gjorts med cykelöverfarter, nybyggnation av cykelbana och återupptagen sopsaltning. Tyvärr har också många projekt skrinlagts på obestämd framtid, vilket inte går obemärkt förbi.
Glädjande är ändå att majoriteten av svarande trots trots upplevda brister ändå vill uppmana fler i sina kommuner att ta cykeln. Så upp i sadeln och glöm inte att hjälpa din kommun med återkoppling för att driva utvecklingen åt rätt håll!
Josef Klint och Martin Frodlund, Cykelfrämjandet Östergötlands styrelse