Cyklister i byggskedet

TatjanaNyheter

Nu börjar cykelsäsongen som vi har längtat efter och samtidigt är det den tid på året då underhålls- och ombyggnadsarbeten inleds. Cykling i anslutning till vägarbeten kan vara förvirrande och i värsta fall farligt, men ny forskning pekar på konkreta förslag för säkrare cykling.

Text: Christina K Karlsson

Om du regelbundet cyklar i någon tätort, oavsett var i landet, så har du säkert upprepade gånger upplevt hur cykelbanan plötsligt har grävts upp, inte alltid med ändamålsenlig märkning och med vassa, höga asfaltskanter. Eller så hänvisas du till andra sidan. Inte alltid heller det med tydlig och begriplig skyltning.

Sedan 2016 har fler än 200 cyklister skadats årligen på grund av bristande säkerhet i byggskedet. Av dem har cirka 40 skadats allvarligt och i genomsnitt tre omkommit. De vanligaste orsakerna har varit: att cyklisten cyklat omkull på kablar och slangar dragna över cykelvägen; löst grus, stenar eller smuts från vägarbetet; höga och/eller omarkerade kanter; större gropar, hål, diken eller andra ojämnheter. Farligt utformade vägarbetsplatsområden är ett stort problem för cyklister och deras säkerhet i byggskedet är fortfarande en aktuell och angelägen fråga.

Just vägarbetsplatser kräver en medvetenhet och planering vid utformningen för att säkerställa framkomlighet och säkerhet för cyklisterna. Felaktigt utformad avspärrningsutrustning, felplacerade skyltar, dåligt markerade kanter och hinder innebär olycksrisker. Medvetenheten har ökat hos väghållarna och branschen, men det finns fortfarande osäkerhet kring hur utmärknings- och avspärrningsmaterial ska utformas och hur omledningsvägar ska arrangeras.

Under flera års tid har forskningsprojekt på VTI, finansierade av Trafikverket, fokuserat på hur olika typer av avspärrningar fungerar vid påkörning och hur cyklister beter sig vid vägarbetsplatser. Under våren presenteras de senaste resultaten, som förhoppningsvis leder till nya rekommendationer och riktlinjer. Kraschtesterna från projektet visar att en cyklist ofta blir skadad vid inkörning i vägutrustningar – ofta med allvarliga skador. Det bästa är alltså att öka utrustningarnas synlighet både i dagsljus och mörker.

– Med tanke på de risker och obehag som cyklister utsätts för, är vår rekommendation att så lite vägutrustning som möjligt ska användas vid ett vägarbete säger Anna Niska, forsknings- och projektledare på VTI.

Barn är en nyckel i omställningen till ett hållbart transportsystem. För att på sikt nå de mål om ökad cykling som är uppsatta i många regioner och kommuner, måste barn kunna cykla till sina målpunkter. Redan i ett tidigt skede behöver fokus därför vara på att cykling förbi ett vägarbete ska bli säker för alla cyklister, oavsett ålder eller erfarenhet. Fotgängare och cyklister har inte körkortskrav och kan därför inte alltid förväntas förstå innebörden av olika vägmärken. Att använda vägmärken kan därför liknas vid att använda ett språk som vi inte vet om mottagaren förstår. Utformningen ska istället vara intuitiv och logisk.

Ett sätt att skapa utrymme för cykeltrafiken i byggskedet är att ta ett bilkörfält i anspråk. Det rekommenderas i en handbok med goda exempel från cykelstaden Köpenhamn. Det skulle förbättra för fotgängare och cyklister, som då slipper att trängas.

Vad kan cyklisten själv göra?
– Ta det lugnt, var observant och visa hänsyn till dina medtrafikanter samt rapportera gärna till din kommun om du upplever att vägen förbi en vägarbetsplats är felaktigt utmärkt eller utformad, avslutar Anna Niska.

FORSKARNAS REKOMMENDATIONER

  • Använd inte mer vägutrustning än nödvändigt.
  • Vägutrustning som används bör vara anpassad för cyklister.
  • Skyltning bör vara intuitiv och logisk.
  • Fundera på möjligheten att ta ett bilkörfält i anspråk under byggskedet.
  • Till cyklisterna: ta det lugnt, var observant, visa hänsyn och rapportera brister till kommunen.

Forskningsprojektet Cyklister i byggskedet avslutas våren 2024. Kontaktperson är Anna Niska, anna.niska@vti.se.
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn.
Cykelcentrum, VTI är ett nationellt kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling.

På vti.se kan du se simulerade krocktester vid VTI:s krocksäkerhetslaboratorium i Linköping, tester som användes i studien för ökad säkerhet för cyklister i byggskedet.

Dela!