Lektionsplan
Cykelfrämjandets lektionsplan för nybörjarkurser i cykling är tänkt som inspiration och som ett stöd att använda under cykelkurslektionerna. Lektionsplanen är generell och så flexibel att du kan använda den för alla lektioner. I slutet av kapitlet får du mer specifika tips om vad du ska tänka på under första och sista lektionstillfället.
Antalet lektioner kan variera men de flesta kurser består av 6–10 lektioner à 2 timmar. Har du möjlighet kan du bestämma själv hur många lektionstillfällen som passar just din grupp.
Någon gång under cykelpasset är det bra att ha en samling. Ofta är det lämpligt att ha samlingen när deltagarna har tränat en stund och de flesta har kommit. Under samlingen kan du gå igenom nya övningar och repetera sådant ni tidigare har gjort.
Det här är också ett bra tillfälle att gå igenom samt repetera cykelns delar och de inplastade vägmärkena. Gå igenom några nya delar och/eller vägmärken varje gång.
Påminn deltagarna att om de vill ha mer hjälp och tips ska de bara be om det. Det är inte lätt för instruktörerna att veta vem som vill ha hjälp eller inte.
Det är bra om de som tränar i olika faser använder olika delar av övningsplatsen.
Ett tips är att låta olika instruktörer ansvara för de olika övningarna på skilda ställen på övningsområdet.
Att lära sig cykla är för många en fysisk utmaning; låt deltagarna vila när de behöver.
Avsluta cykelträningen med att låta deltagarna hänga sin hjälm och väst med namnskylt på cykeln. Ställ gemensamt in cyklarna innan ni går till teorilokalen.
Inled gärna teoriundervisningen med en applåd. Uppmärksamma deltagarna på hur bra det gick i dag och be dem notera hur mycket de har lärt sig under passet. Nämn gärna om det var något särskilt som hände – att en deltagare lärde sig cykla med pedaler eller att några åkte på en cykeltur.
Dela därefter ut bilaga Checklista och utvärdering. Låt dem kryssa för de moment som de klarat av under dagens träning. Samla in checklistorna efter varje teoripass. Checklistan fungerar både som en ”kom-ihåg-lapp” för instruktörerna, för att veta vilken nivå deltagaren är på, och som en påminnelse till deltagarna om hur mycket de lärt sig varje gång. Utvärderingen är till för att instruktörerna och Cykelfrämjandet ska få idéer om hur kursen kan förbättras.
Välj ett eller ett par teoripass som du vill gå igenom. Du väljer själv i vilken ordning du gör dem och du kan gärna repetera vissa delar vid varje tillfälle.
Det första kurstillfället kan ibland bli ganska kaotiskt då alla ska registreras och hitta en cykel och hjälm som passar dem. Ett sätt som kan underlätta är att ha ”stationer” redo när deltagarna kommer.
Första stationen
En instruktör bockar av deltagarna på närvarolistan, kollar att deltagarnas uppgifter stämmer, att namnen är rätt stavade och ger dem en namnskylt med förnamnet tydligt skrivet.
Andra stationen
Vid andra stationen delar instruktörer ut hjälmar och reflexvästar och ser till att alla sätter sin namnskylt på västen. Alla deltagarna får hjälp att anpassa hjälmen så att den sitter som den ska. Använd gärna hjälmaffischen (bilaga Cykelhjälm) för att visa hur hjälmen ska sitta. Tillgång till en spegel kan också underlätta. Några deltagare kanske behöver justera frisyren för att hjälmen ska passa.
Tredje stationen
Tredje stationen är cykelstationen. Här behöver ni vara flera instruktörer som kan hjälpa deltagarna att välja en cykel i rätt storlek för deras kroppslängd. Ofta krävs en hel del justeringar och anpassningar av cyklar. Det är viktigt att sadeln är så låg att de kan ha båda fötterna i marken när de sitter på sadeln.
En första grupp ut på banan
När några av deltagarna har fått sin utrustning kan en av instruktörerna ta dem till övningsplatsen för att de ska slippa vänta på de andra. Gå igenom handbromsteknik (se övning 2) och hur de kan börja träna på att hålla balansen (se övning 3).
Första samlingen
När alla är utrustade är det dags för den första samlingen. Be deltagarna parkera sina cyklar med hjälp av stödet och samla deltagare och instruktörer i en ring så att ni ser varandra. Låt instruktörerna börja med att presentera sig, därefter deltagarna. Be gärna alla säga vilka språk de kan, då kan de som har svårt med svenska kanske hitta personer som kan tolka åt dem.
Ställ en cykel i mitten av ringen och fråga efter samt visa cykelns delar. Här ska du också låta deltagarna pröva hur handbromsen fungerar innan de rullar iväg för första gången (se övning 2).
Teoriundervisning
När det är dags för teoriundervisning behöver du lite extra tid att förklara checklistan och utvärderingen för deltagarna.
Första lektionen är ofta den tuffaste – deltagarna kan bli väldigt trötta. Förvarna gärna om att man brukar få ont i baken i början. Ha några sadelskydd med gel i beredskap för dem som får ont. Nackdelen med sadelskydd är att det kan vara lite svårare att balansera eftersom cyklisten glider runt lite mer på sadeln. Om ni övar i en sluttning kan det vara bra att instruera deltagarna att leda cykeln tillbaka till startpunkten så brukar de få mindre ont.
I början är det också bra att prata fysisk träning och ge exempel på övningar att göra hemma. Det kan exempelvis vara:
- sakta gå ner på huk och resa sig
- stå på ett ben när man borstar tänderna
- ligga på rygg och ”cykla”
Vid sista kurstillfället är det dags för diplomutdelning. Diplomen ska då vara förberedda med deltagarens namn och underskrift av huvudledaren samt eventuellt av arrangören eller någon från kommunen. Om du vill kan du be en lokalpolitiker dela ut diplomen. Många politiker är stolta över att cykelkurserna finns i kommunen och ställer gärna upp. Flera har också med sig reflex, sadelskydd och liknande som de delar ut till deltagarna.
Vid sista kurstillfället är det också bra att ge en sista puff för att deltagarna ska fortsätta vara cyklister framöver. Uppmana deltagarna att fortsätta att träna på cykelbanor, tomma parkeringsplatser och skolgårdar. Att träna på att bromsa i backe, cykla sakta, starta och stanna, ge tecken och så vidare.
Finns det möjlighet så kan du erbjuda en uppföljande cykeltur. Det kan vara ett bra sätt att uppmuntra dem till att fortsätta cykla efter kursen.
Informera om fortsättningskurser och cykelturer om det finns lokalt. Välkomna dem också till Cykelfrämjandets lokala krets och dess aktiviteter.
Om det är någon som inte lärt sig cykla under kursen, eller bara vill öva lite mer, kan du bjuda in dem till nästa kurs utan kostnad. De kan träna lite vid sidan av eftersom de redan kan övningarna och ofta bara behöver lite mer tid. Det kan vara bra att föreslå att de ansluter vid andra eller tredje lektionen. Observera att det är viktigt att ha möjlighet att hantera detta rent logistiskt så att man inte skapar förväntningar som inte kan uppfyllas. Det ska finnas tillräckligt med cyklar och med instruktörer för att kunna ta hand om extra deltagare, och det ska kunna samordnas av huvudinstruktören på ett sätt som är passande.
Uppmuntra gärna deltagarna att själva bli instruktörer för framtida kurser. Eftersom de precis lärt sig cykla har de kunskap som erfarna cyklister saknar och som är mycket värt för kurserna. Deltagarna brukar dessutom ha viktiga språkkunskaper. Att vara med som instruktör på cykelkurser som ny cyklist är en stor inspiration för nya deltagare. Samtidigt är det ett perfekt sätt att hålla igång sitt eget cyklande.
Uppmuntra också gärna deltagarna att utbyta kontaktuppgifter så att de kan träffas och cykla tillsammans om de bor nära varandra (och vill det).
Känner du någon?
Känner du någon som vill bli instruktör eller någon som vill lära sig cykla Tipsa dem gärna om att vi finns, här kan du läsa mer om vad kurserna innebär och när vi håller kurser.