Cykelfrämjandets cyklistvelometer för 2024 är släppt och den hittar du här med tillhörande grafiker. Östergötland har mycket att vara stolta över, men också mycket att jobba med.
Linköping bästa stora kommunen!
Linköpings kommun kammade hem förstaplatsen i cyklistvelometern i kategorin stora kommuner (17 sådana inkluderas i år), med poäng 3,32 och betyg B. Rapporten läser du här. Vi gratulerar till ett imponerande betyg som kvitto på goda insatser! För att kommentera några punkter så upplevs tillgången till cykelinfrastruktur signifikant högre än nationella snittet, det upplevs i högre grad att kommunen arbetar aktivt med förbättringar och det finns bra information om cykelnätet. Det är dock inte läge att luta sig tillbaka utan fortsatt utbyggnad av cykelnätet är fortfarande efterfrågad i resultatet.
Norrköping uppvisar en förbättringspotential
Norrköping delar kategori med Linköping, men hamnar näst sist av 17 deltagare i totalresultatet. Rapporten hittar du här. En skillnad mot Linköping var att otrygga trafiksituationer upplevdes som ett betydligt större hinder mot att cykla mer, att färre upplevde en god tillgång till cykelinfrastruktur, och inte minst att kommunen upplevdes prioritera cykeln i långt mindre utsträckning. Medan 62% (instämmer och instämmer helt) av respondenter från Linköping upplevde att kommunen arbetade aktivt med förbättringar för cyklister var motsvarande siffra för Norrköping enbart 24%, med en hög siffra som vill se utbyggnad av sammanhängande cykelvägar som en prioritering. Det kan vara värt att lyfta fram att majoriteten ändå skulle rekommendera andra att cykla i kommunen. Bra, då fler cyklister och cykelsatsningar gärna följs åt!
Finspång får högst betyg i Östergötland!
Finspång hamnar på 4 av 78 i kategorin små kommuner, men med totalresultat 3,34 hamnar de också på plats 8 av samtliga deltagande och snäppet högre än Linköpings kommun (plats 10). Det upplevdes finnas en god tillgång till cykelinfrastruktur i centrala kommundelarna, med åtföljande god framkomlighet men även bra parkeringsmöjligheter. Vinterväghållningen fanns det mer missnöje med, och även belysning upplevdes kunna förbättras. Läs mer här.
Motala
Motala hamnade på plats 22 av 78 i gruppen små kommuner. Det upplevdes vara något högre framkomlighet än nationella snittet i både denna kategori och det samlade materialet, och upplevdes finnas bättre möjligheter än snittet när det gällde ta med cykel i kollektivtrafiken (Östgötapendelns och Mälartågets cykelplatser kanske spelat in). Läs mer här.
Åtvidaberg
Åtvidaberg hamnar lägre än Finspång och Motala, men inte lägre än att resultatet ligger och flyter en bit ovanför mitten med placering 32 av 78. Rapporten läser du här.
Sammanfattat av Josef Klint, ordförande för Östergötlandskretsen