Runt om i landet görs en mängd lokala satsningar för att öka cyklingen. En del kommuner försöker öka vintercyklingen, andra vill länka ihop cykel och kollektivtrafik. Cykling har gjort några nedslag ute i landet för att kolla vad som pågår.
Text: Elisabet Wahl
LULEÅ
Cykla året om
Att få fart på vintercyklandet är något som Luleå jobbat aktivt med. Projektet Aktiva skoltransporter som genomfördes tillsammans med Luleå tekniska universitet började med ett pilotprojekt på en skola. Sedan 2020 är samtliga skolor med i arbetet för att göra det naturligt att cykla året om och där kan barnen lämna in cyklarna för att få hjälp med att byta till vinterdäck.

Isbana i Luleå. Foto Luleå kommun
UMEÅ
Låna elcykel gratis i tre veckor
I Umeå kan invånarna låna en elcykel i tre veckor och på så sätt få möjlighet att testa cykeln i sin vardag. Förhoppningen är att de ska se elcykeln som ett attraktivt alternativ till bilen och överväga att skaffa en egen efter testperioden. För att underlätta utlåningen fungerar de lokala cykelbutikerna som utlämningsplatser för cyklarna.
GÄVLE
Cyklar för hela skolklasser
I Gävle får familjer låna gratis lådcykel i några veckor och det finns olika modeller att testa. En annan lyckad satsning är den klassuppsättning med cyklar som kommunen har köpt in. Där kan skolklasser eller kulturverksamheter höra av sig till kommunen som först kör ut cyklarna och sedan hämtar upp dem när klassen eller gruppen är klara.
NACKA
Cykelprogram
Nacka har satsat rejält på att strukturera sitt arbete genom att ha både en cykelstrategi och en mer detaljerad plan – ett cykelprogram. Syftet med programmet är att tydligt visa hur kommunen ska uppnå strategins mål. Målet är att 20 procent av alla resor och 25 procent av alla arbetsresor ska ske med cykel senast år 2030. För att nå målen har man till exempel bestämt att det nya cykelvägnätet, vid all ny- eller ombyggnation av bostäder, skolor och verksamheter, ska anslutas till det befintliga. Cykelvägar vid skolor, förskolor och idrottsplatser ska också planeras för att prioritera enkel och säker framkomlighet med cykel för barn och unga.

Foto Nacka kommun
SÖDERTÄLJE
Cykelkurser för vuxna
Bland de kommunala satsningarna hittar man i Södertälje också initiativ att nå de vuxna som aldrig lärt sig att cykla. Många av dem är kvinnor med rötterna utanför Sveriges gränser. Här har kommunen sedan 2020 anordnat cykelkurser tillsammans med Cykelfrämjandet. Cykelkunskaperna har lett till ökade möjligheter att försörja sig själva och det har därför anordnats flera kursomgångar med anställda inom hemtjänsten.
KARLSTAD
Kollektivtrafik + cykel = sant
Kommunen har deltagit i ett EU-finansierat projekt där Karlstad tillsammans med Region Värmland och Arvika samarbetat för att öka det hållbara resandet. Där spelade både kollektivtrafiken och cyklingen en viktig roll. I det här pilotprojektet skapades en app där användare kunde boka en lånecykel vid järnvägsstationerna i Karlstad och Arvika. Då kunde resenärerna först ta tåg eller buss och sedan cykla till sin arbetsplats. Projektet blev så lyckat att regionen nu driver det vidare.
ÖREBRO
Cykelstrategi
Enbart nya cykelbanor och påverkanskampanjer har begränsad effekt på resvanorna – forskningen pekar entydigt på att morötter behöver kombineras med piskor för att få effekt. Det är en viktig utgångspunkt i Örebro kommuns nya trafikstrategi. Kommunen bygger nu om flera centrala gator och omfördelar utrymme från bil till kollektivtrafik och cykel och har även beslutat om utökade områden med parkeringsavgifter. En annan viktig del i strategin är att utgå från tillgänglighet snarare än fysisk förflyttning. Från resvaneundersökningarna är det tydligt att aktiv mobilitet – gång och cykel – är helt dominerande färdsätt på avstånd upp till 2 km, varför korta avstånd till vardagliga målpunkter skapar väldigt goda förutsättningar för en mer hållbar utveckling.

Hamnplan i Örebro
LINKÖPING
Supercykelvägar
Linköping har satsat på cykellänkar – kommunens nya supercykelvägar. De är extra breda, har tydlig uppdelning mellan vägbanorna och prioriteras när det kommer till drift och underhåll. Dessa cykellänkar har utvärderats under två år, och resultaten är tydliga: cyklingen har generellt ökat på dessa sträckor. De flesta tillfrågade är också positiva och vill att länkarna ska byggas ut ytterligare.
BORÅS
Testa elcykel i sex veckor
Under våren 2024 fick 82 invånare testa elcykel i sex veckor i ett projekt där kommunen samarbetade med Västtrafik. Det kom in 411 intresseanmälningar. Deltagarna cyklade i snitt 3,4 dagar per vecka och vanligtvis omkring fem till tio kilometer per dag. Efter avslutat projekt funderar hela 89 procent på att köpa en egen elcykel och de flesta har haft uteslutande positiva upplevelser av projektet.
HELSINGBORG
Bilister blir testcyklister
Projektet 300 testcyklister har blivit mycket lyckat. Efter att ha fått över 700 ansökningar valde kommunen 300 invånare som vanligtvis kör bil, men som under sex veckor förband sig att cykla i stället. Trots att kommunen inte erbjöd lånecyklar eller gav någon annan typ av belöning blev resultaten mycket goda. Nästan 80 procent verkade trivas så bra med att cykla att de tänker fortsätta med det. För att få ut så mycket nytta som möjligt av projektet även när själva testcyklandet är avslutat samarbetar kommunen med Lunds universitet som ska utvärdera det hela.

På cykelväg i Helsingborg. Foto: Caroline Göransson
DET HÄR ÄR EN TEXT FRÅN TIDNINGEN CYKLING
Det här är en krönika som publicerades första gången i Cykelfrämjandets medlemstidning Cykling nr 1 – 2025. Vill du få hem tidningen i brevlådan och läsa mer om hur cykling kan förändra världen i en mer hållbar riktning? Då ska du bli medlem! Utöver att du bidrar till ett bättre Cykelsverige får du unika medlemserbjudanden, olycksfallsförsäkring och fyra nummer av tidningen Cykling. Dessutom får du tillgång till kurser, cykelturer och aktiviteter. Många win-win helt enkelt.