Danskarna satsar på cykel och tåg

TatjanaCykel på tåg, Nyheter

Fler cyklister på tåg och bättre cykelparkering vid stationer. Det är några av målen för ett nytt strategiskt partnerskap mellan det danska Cyklistförbundet och järnvägsföretaget DSB. Cykelfrämjandet vill också kroka arm med SJ för fler resor med cykel på tåg.
– Varje sommar får vi mängder med frågor om cykel på svenska tåg. Därför har vi samlat alla operatörer som tillåter cyklar, säger Anna Lindén, sakkunnig inom cykelturism på Cykelfrämjandet.

Det danska samarbetet ska få fler att kombinera cykel och tåg, och lämna bilen.

”Danmark har upp till en miljon vuxna cyklister varje dag och många av dem kan använda sin cykel ännu mer om de kan kombinera den med en tågresa, till exempel på väg till jobbet”, säger Kenneth Øhrberg Krag, chef för Cyklistförbundet i ett pressmeddelande.

Även DSB:s informationschef Tony Bispeskov är nöjd över samarbetet. ”För många är tåget och cykeln redan en perfekt lösning för att ta sig från A till B enkelt, smidigt och billigt. Och det främjar en mer hållbar utveckling, där trängseln på vägarna också kan avlastas. Det är sunt förnuft.”

Cykelfrämjandet vill se ett liknande samarbete med SJ, så att fler kan kombinera cykel och tåg. Från 7 juni 2025 ska alla nya eller ombyggda tåg ha plats för minst fyra cyklar. Cykling tog kontakt med SJ för att höra om möjligheten till ett samarbete med Cykelfrämjandet.

– Det är ett bra samarbete i Danmark, men DSB har en tågflotta mer inriktad på pendling och regionala resor i jämförelse med SJ. Vi arbetar för att göra det möjligt att ta med cykel på våra tåg till sommaren 2026. Vi pratar gärna med Cykelfrämjandet om kombinationen cykel och tåg. Utmaningen är att Sverige har en av de mest avreglerade tågmarknaderna i Europa och att skillnaderna mot exempelvis DSB är stora, säger Peter Kraméus, kommunikationsstrateg på SJ.

En som har åkt mycket tåg med cykel, både  utomlands, är Anna Lindén, sakkunnig inom cykelturism på Cykelfrämjandet.

– Tills dess att SJ har cykelplatser på alla sina tåg hade det varit till stor hjälp om vi cyklister kunde söka och även boka längre regionaltågsresor med andra tågbolag i SJ-appen. Cykelfrämjandet kan bidra med kunskap och hjälpa SJ att implementera EU-förordningen. En win-win för alla!

Cykel på regionaltåg i Sverige

I många europeiska länder är det en självklarhet att kunna resa med sin cykel på tåget. Så är det tyvärr inte i Sverige. SJ tillåter inte cykel på sina tåg (eller jo, men då ska den vara nedmonterad och nedpackad).

Som tur är får du ta med cykeln på många av landets regionaltåg. I de flesta fall är det i mån av plats, och ibland med begränsat antal cykelplatser. Tågvärden kan neka dig plats om tåget är för fullt. Nästan alltid är det gratis och går inte att boka eller reservera.

Det låter enkelt, men blir snabbt rörigt när du ska längre sträckor, eftersom det är svårt att veta vilka tåg som tar cyklar – något som inte framgår ur SJ-appen där de flesta söker och bokar tågresor. Du behöver därför själv ha koll på mellan vilka stationer du ska boka de olika regionaltågen, och vilka som tillåter cyklar – för att sedan boka dem separat hos SJ eller direkt hos operatören.

Vi har listat alla operatörer som tillåter cykel, med fakta från Naturskyddsföreningen Lund, samt de vanligaste sträckorna vi får frågor om. Du ser också vilka stationer du ska söka på i SJ:s app för att få upp de resor där operatören tillåter cykel.

Här kan du läsa mer om cykel på tåg.

DET HÄR ÄR EN TEXT FRÅN TIDNINGEN CYKLING

Det här är en krönika som publicerades första gången i Cykelfrämjandets medlemstidning Cykling nr 2 – 2025. Vill du få hem tidningen i brevlådan och läsa mer om hur cykling kan förändra världen i en mer hållbar riktning? Då ska du bli medlem! Utöver att du bidrar till ett bättre Cykelsverige får du unika medlemserbjudanden, olycksfallsförsäkring och fyra nummer av tidningen Cykling. Dessutom får du tillgång till kurser, cykelturer och aktiviteter. Många win-win helt enkelt.

Dela!