När vi sätter en gräns för bilsamhället, tar tillbaka en del av trafikytan och sänker bilarnas hastighet, då händer det något med staden. Likt naturen som väcks till liv på våren växer stadens liv fram när bilarna sänker farten. Barn vågar cykla och leka. Vuxna som tidigare inte känt sig trygga kommer ut och cyklar. Uteserveringar poppar upp och människor vill gärna slå sig ner nu när de kan höra sina vänners samtal snarare än bilarnas buller.
Det är trivsamt att sätta sig på en bänk eller ta en promenad på en helt vanlig gata – inte bara i parkerna. Förutom att skapa fler gågator, sommargator och gångfartsområden, och bygga mängder av cykelbanor, behöver vi sänka farten i tätbebyggda områden för bilar och andra motorfordon. Det är dags att införa 30 km/h som bashastighet i tätorter, tillsammans med farthinder och andra åtgärder som gör att hastighetsbegränsningen också följs. Det finns många bra argument för det:
Säkerhet och trygghet.
När hastigheten går ner blir det mycket säkrare att vara i trafiken. Nya och osäkra trafikanter gynnas särskilt av detta. Det är en enorm skillnad i risken för död eller allvarliga skada för den som träffas av en bil i 30 km/h jämfört med 50 km/h. Förutom den faktiska säkerheten ökar också den upplevda tryggheten.
Mindre buller och luftföroreningar.
När motorfordonen rullar i lägre fart minskar både bullret och luftföroreningarna. Det ger bättre hälsa för den som bor nära trafikerade vägar. Den som ständigt utsätts för buller sover sämre och har en högre risk att drabbas av en lång rad sjukdomar som till exempel cancer och diabetes. Även luftföroreningar orsakar många sjukdomar och förtida dödsfall.
Trevliga och blomstrande städer. När bullret minskar och risken att bli påkörd i hög hastighet minskar blir det trevligare att vistas i staden som fotgängare eller cyklist. Gatorna förvandlas från ytor enbart för transporter till offentliga vardagsrum där människor vill stanna. Det tjänar också det lokala näringslivet på, visar studie efter studie.
Fler och fler kommuner sänker hastigheten i tätorter från 50 km/h till 40 km/h eller 30 km/h, i alla fall i delar av tätorterna. Det är utmärkt! Men hela landet behöver ha 30 km/h som bashastighet i städer, genom ett nationellt beslut.
Om 30 km/h är normen kan en kommun sedan besluta om att införa en lägre eller högre hastighet om det finns särskilda skäl. Men 30 km/h ska vara basen och utgångspunkten. Regeringen kan få det att hända. Dags att ge liv till våra städer med 30 km/h!
Per Hasselberg,
ordförande för Cykelfrämjandet