Bland Cykelfrämjandets medlemmar och medarbetare finns det många inbitna vintercyklister. Här har vi samlat deras bästa tips!
“Keps och solglasögon”
“Att cykla på vintern är inte så omständligt som det kanske låter. Mitt bästa tips är några enkla klädval som kan göra stor skillnad, men som inte kostar särskilt mycket pengar. De är buff, tumhandskar/vantar och benvärmare. Med de här tre detaljerna kommer du långt som vintercyklist. Ett annat bra tips om det snöar eller regnar är en keps och (sol)glasögon. För cykeln rekommenderar jag att du satsar på dubbdäck. Det kan verkligen göra skillnad.”
Marie Pellas, vice ordförande Cykelfrämjandet
“Ett tips för den frusne”
“Många vinterdagar är helt fantastiska i skogen, hårt och fint underlag och ljuddämpande snö bäddar för fina turer. Men det kan förstås vara kallt och händer och fötter. Ett tips för den frusne är så kallade tåvärmare (finns i flera varianter och kostar ca 30-40 kr/par), en slags plåsterlappar som fästs på strumpan och håller värmen i flera timmar. Ett bra alternativ för de som inte kan eller vill investera i värmesulor. God tur!”
Hugo Röjgård, projektledare stigcykling & turism
“Cykeläventyr året runt”
“Låt cykeläventyren fortsätta även under vintern! Med bredare däck på cykeln, kläder efter väder, och varm sovsäck och liggunderlag kan du fortfarande ta dig ut för en cykelövernattning vintertid.”
Emilia Sternberg, enhetsansvarig för samhällsplanering och projektledare cykelturism som gärna cyklar med kompisen Frida som syns på bild
“Gummistövlar av större storlek”
“Vintersäsongen är lite olika i olika delar av landet. I Skåne och många kustnära lägen i södra Sverige är vintern mer blöt än snöig. För att hålla fötterna torra och varma använder jag gummistövlar av lite större storlek, de rymmer två eller tre lager strumpor och den täta skon håller vinden helt utanför. Första vintersäsongen provade jag skoöverdrag till vanliga skor, det fungerar också men var mycket mer pyssel. Gummistövlarna tipsade min sambo mig om och det är jag helt nöjd med.”
”Ett till tips jag vill dela gäller däckskydd. På vintern är väghållarna flitiga med att halkbekämpa med sylvasst bergkross. Det äter sig in i däck och orsakar punkteringar i mycket högre grad än vad som sker sommartid. Jag har upptäckt att man kan spruta in tätningsvätska, s.k. tubeless sealant, i slangarna så får man i stort sett aldrig punktering. Har cyklat året runt i 30.000 kilometer nu utan en enda punktering så kanske har det effekt?”
Tomas Stanislawski, ordförande Cykelfrämjandet Kristianstad
“Växla växelvajer”
“Byt växelvajer, alltså växla mellan flera, om den fryser så en kan hänga på tork och en kan sitta på cykeln. Bra nu när vädret växlar så mycket och det lätt kan samlas fukt längst ner vid vajern. Bromsa inte med handbromsen på vintern. Ta i lite! Åk inte för försiktigt för då fastnar du lätt i alla mellanrum. Med lite fart går det smidigare. Men åk försiktigt på träbroar som kan bli hala.”
Göran Söderström, medlem
“Vantar som både syns och värmer”
“Med ett par varma och sköna reflexvantar behöver mörker, minusgrader och snålblåst inte vara något hinder för att ta cykeln. Själv väljer jag ett par vind- och vattenavvisande tumvantar med greppvänlig yta i handflatorna och reflexmönster på ovansidan. På så sätt kan jag både hålla mig varm och se till att jag syns i trafiken, inte minst när jag sträcker ut armen för att visa att jag ska svänga!”
Sonja Nettelbladt, kommunikationsansvarig
“En termos eller två”
”När du har cyklat en bra bit i vinterkylan är det extra gott att dricka något varmt (te, kaffe eller soppa), och det finns massor av olika typer av termosar att välja på. Lätt att glömma är att vatten i oisolerad flaska kan bli väldigt kallt, och då kan man få ont magen när man dricker det. Oavsett om du vill hålla drycken varm eller lagom kall så har termosen en självklar plats i väskan på vintern!”
Cecilia Sandhu, grafisk designer och kommunikatör