Snödjupet må skilja sig från norr till söder, men i hela landet pågår det mängder av initiativ för att underlätta för och uppmuntra fler att cykla på vintern. Vi har samlat några av dem.
Umeå
I Umeå har kommunen tagit fram en digital plogkarta för att hjälpa alla vintercyklister att välja rätt väg. På kartan kan man se vilka gångvägar och cykelvägar som nyligen blivit plogade och halkbekämpade. Syftet är att underlätta framför allt för cyklisterna så att man kan välja enklaste vägen, enligt Per Hilmersson, gatudriftchef i Umeå kommun.
Malmö
Från slutet av oktober till i början av april har Malmö stad en beredskapsgrupp som dygnet runt övervakar väder och vägar via datorer och väderstationer. Huvudmålet för Malmö stads vinterväghållning är att det ska vara is- och snöfritt klockan 06.30 när morgontrafiken drar i gång. Saltningen sker därför nattetid. Två tredjedelar av insatserna går till gång- och cykelvägar, samt torg och hållplatser.
Karlstad
Sopsaltning är en effektiv metod för halkbekämpning av gång- och cykelbanor. Istället för att ploga vägarna och lägga ut grus som kan orsaka att man slirar eller får punktering, så används en sopvals för snöröjning och en saltlösning för halkbekämpning. I Karlstad har man experimenterat för att hitta den perfekta saltlösningen som är både effektiv, billig och skonsam för miljön. Resultatet blev Karlstadslaken, en blandning av natriumklorid och kalciumklorid. Läs mer om Karlstadslaken och ta del av receptet här.
Borås
Projektet Vintercyklist i Borås pågår 1 december – 1 mars för sjunde året i rad och är ett samarbete mellan Borås kommun och Västtrafik. Under de fyra vintermånaderna får 40 cyklister möjlighet att prova vintercykling minst tre dagar i vecka och rapportera till kommunen vad hur de tycker att vintercykling i Borås fungerar. Som belöning får cyklisterna dubbdäck, däckbyte från sommardäck och reflexväst. Liknande projekt genomförs även i Nacka, Östersund, Södertälje, Lidköping, Järfälla, Gävle och Sundsvall. Kanske även där du bor?
Kristianstad
”Varje punktering är en försening. Försening till skola, jobb, anslutande tåg, möte med vänner, hämtning på dagis eller bokad tid hos läkare.” I Kristianstad har Cykelfrämjandets lokala krets tröttnat på gruset som kommunen använder för halkbekämpning. I en debattartikel i Norra Skåne lyfter Tomas Stanislawski, ordförande för Cykelfrämjandet Kristianstad, de negativa effekterna av gruset och uppmanar kommunen att välja andra halkbekämpningsmetoder.
Luleå
I en studie bland mellanstadieelever i norra Sverige undersökte forskare från bland annat Luleå tekniska universitet hur medskapande och ”gameification” kan bidra till att fler barn och unga går eller cyklar till skolan under vintern. Förutom att antalet aktiva skoltransporter ökade visade resultaten även att gemenskapen i klassen blev starkare. Gemenskap var viktigt för motivationen, exempelvis att för kämpa i svåra förhållanden såsom kyla och snö. Läs mer om forskningen kring aktiva skoltransporter här.
Örebro
”Saknar du inte att skrapa rutorna på bilen?” Med hjälp av lokala cyklister utmanar Region Örebro i en serie filmer de myter som finns kring att cykla på vintern, till exempel att det skulle vara för kallt, för halt eller för mörkt.