Inför detta nämndmöte fanns bara handlingar till fyra ärenden publicerade på stadens hemsida. Till dem har Cykelfrämjandet inga kommentarer. I stället vill vi lyfta en annan het och aktuell fråga som rör Göteborgs möjligheter att klara målen i sitt eget miljö- och klimatprogram.
Göteborg behöver presentera stadens gröna framtid för invånarna
Det pågår en animerad debatt om Såggatan i GP och i sociala medier. Den handlar om cykelkramare vs bilkramare och ifall det blir sämre eller bättre för barnfamiljer när cykeln ges mer utrymme på denna gata, på bekostnad av bilen. I flera inlägg saknas en koppling till själva grunden – målen i Göteborgs stads miljö- och klimatprogram. Argumenten bygger i stället ofta på privata för- eller nackdelar här och nu.
Uppföljningen av miljö- och klimatprogrammet skriver att det krävs en omfattande omställning för att minska klimatpåverkan från transporter. Den måste ske snabbt om vi ska nå målen till 2030. På sid 42 ges fem rekommendationer. Två av dem rör tydligt cykel:
- Vidta åtgärder för att snabbt minska biltrafiken, genom exempelvis ekonomiska incitament eller kapacitetsbegränsningar till förmån för gång, cykel och kollektivtrafik.
- Utveckla och förankra bilden av ett Göteborg med hållbara transporter och hur vägen dit ser ut för att skapa dialog, engagemang och acceptans för de förändringar som behöver göras.
Varje bilresa som byts mot cykel kan reducera klimatpåverkan med i storleksordningen 25 till 50 gånger i livscykelperspektiv! Inte ens elbuss kommer i närheten av det. Därför är åtgärder som gynnar cykling i staden mycket viktiga.
Cykelfrämjandet i Göteborg förespråkar att:
- nämndens ledamöter låter förvaltningen fullborda pilotområde cykel som ett led i att utveckla bilden av ett Göteborg med hållbara transporter.
- nämnden verkar för att tydligare förankra bilden av ett Göteborg med hållbara transporter även hos medborgarna.
— Cykelfrämjandet i Göteborg