STIGCYKLING / MTB
FÖR UNGA MED NPF
Cykelfrämjandet vill ge barn och unga med NPF chansen att hitta en ny form av fysisk aktivitet och naturupplevelse i stigcykling. Målsättningen är att få fler cykelklubbar och liknande att anpassa sin verksamhet så att fler får prova på att cykla i skogen. Cykling är en friluftsaktivitet som medför stora hälsovinster.
"Mitt barn har äntligen hittat en aktivitet funkar och nu cyklar han dessutom till skolan."
- Mamma till deltagare
VAD ÄR NPF?
NPF står för neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Detta är ett samlingsnamn för olika tillstånd som påverkar hur hjärnan arbetar och hanterar information. Vanliga diagnoser inom NPF inkluderar ADHD, autism, Tourettes syndrom, och språkstörningar. Personer med NPF kan uppleva svårigheter med impulskontroll, socialt samspel, koncentration, och motoriska färdigheter.
Genom Framförhållning - tydlighet - struktur kan små framgångar staplas på varandra
Mindre grupper
En anpassning som kan vara viktig är att se över gruppens storlek. Behover hos den med en NPF-diagnos kan variera mycket, för vissa går det att vara med i en större grupp om förutsättningarna är tydliga, men i de flesta fall är en grupp upp till max 10 personer att föredra. Detta för att det ska finnas utrymme för eventuella individuella anpassningar. Det gör det även viktigt med minst två ledare.
Vid samlingar kan det vara stojigt om det är många olika grupper som träffas samtidigt på en samlingsplats. Överväg att samla denna grupp en separat tid, eller i alla fall första gången låt de komma tidigare och berätta om hur det kommer att se ut framöver.
Fyra frågor som behöver besvaras
Vad, När, Med vem och Hur länge?
Kommunikationen inför en aktivitet är en annan viktig del. Där bör dessa fyra frågor besvaras. Tydlighet är nyckeln då målgruppen som regel har svårt att "läsa mellan raderna". Detta är förstås information som är bra för ALLA och inte bra de med NPF.
Inför det första tillfället är det viktigt med information om vilka kläder de bör ha på sig, bild på ledaren, hur stor gruppen är samt info om var cyklingen äger rum.
Ett tips är att skapa kontakt med vårdnadshavare innan första träffen för att få en bild av vad just det barnet eller ungdomen behöver.
Korta och tydliga genomgångar
När gruppen är samlad, undvik långa och komplicerade instruktioner. Håll språket enkelt och direkt för att undvika missförstånd. Använd korta meningar och tydliga ord. Tänk på ditt kroppsspråk och tonfall. Kontrollera att alla har förstått rätt genom att fråga.
Visa genom att göra. Låt inte instruktionerna ta för lång tid utan visa istället. Det kan förstås variera vad som fungerar bäst för olika individer.
Använd samma signaler och kommandon konsekvent för att undvika förvirring. Detta kan inkludera ord eller gester som används för att starta eller avsluta en aktivitet.
Platsen
Cykling i naturen ingår i allemansrätten, men valet av plats är viktig för att alla ska lyckas och tycka det är kul. Reka platsen innan ni börjar och hitta en "runda" som inte är för lång så att det finns möjlighet för någon att pausa ett varv om det behövs.
På vissa platser finns det olika typer av anlagda leder med kortare "varv" där det går att ha bra uppsikt över cyklisterna. Tänk på att barn inte har samma behov av att förändra ett vinnande koncept som vi vuxna ibland har. Det går med andra ord fint att köra samma bana vid många tillfällen.
I informationen om aktiviteten kan det vara bra med bilder eller filmklipp från banan.
Fem anledningar varför bildstöd är bra för barn och unga med NPF:
- Tydlighet och struktur
Konkret information minskar missförstånd och skapar tydliga ramar. - Stödjer inlärning och minne
Många med NPF har utmaningar med arbetsminnet. Visuella verktyg gör det lättare att minnas. - Minskar stress och ångest
Bildstöd ger en förutsägbarhet som hjälper till att minska stress och skapar en tryggare miljö där de vet vad som händer härnäst. - Främjar självständighet
Detta stärker självkänsla och förmåga att klara av uppgifter självständigt, utan att ständigt behöva fråga om hjälp. - Stödjer social interaktion
Sociala regler och interaktioner blir lättare att tolka vilket underlättar i samspel med andra.
Varför stigcykling och hur kommer sig kopplingen till NPF?
Undersökningar visar att barn och unga med NPF i större utsträckning, jämfört med de utan någon diagnos, hoppar av idrottsaktiviteter i tidigare ålder. Flera orsaker kan pekas ut, men ledare som saknar kunskap om NPF är en. En annan är att aktiviteterna inte går att individanpassa eller är flexibla nog. Stigcykling är en väldigt anpassningsbar aktivitet som dessutom går att utöva på ett bra sätt på egen hand och med familjen, något som också efterfrågas av målgruppen.
Inom vårt projekt har vi jobbat mycket med att introducera stigcykling som friluftsaktivitet för både skolor, familjer och direkt till NPF-målgrupper. Vi har även arbetat med att utbilda ideella ledare och företag som arbetar med cykelkurser för att de ska få en bredare förståelse för vilka särskilda behov som finns när man cyklar med personer med en NPF-diagnos.
En föregångare till vårt arbete är det amerikanska projektet och skolprogrammet Outride. Det har sedan starten 2012 implementerats på 400 skolor över Nordamerika. Tillsammans med Stanforduniversitetet har de visat att kombinationen av pulshöjande aktivitet, vistelse i skog och det fokus som stigcykling kräver kan ge mycket goda effekter för personer med NPF-diagnoser.
Här kan du läsa om hur projektet såg ut tidigare och lärdommar från projektets tidigare projektledare Stefan Lönngren från vår medlemstidning Cykling.