Konsten att lasta en cykel
Cykeln är ett fantastiskt transportmedel för att smidigt och på alla sätt resurseffektivt transportera dig själv. Ofta behöver vi dock ha med oss mer än oss själva, och det finns många lösningar för att ta med både stort och smått. Här kommer en liten exposé i ämnet:
1. Enkla men effektiva lösningar
Eftersom att en cykelsadel lämnar merparten av kroppen fri går det utmärkt att cykla med någon typ av väska som bärs på rygg, midja eller axlar och som du redan äger. Själv har jag med en tung 105 L vandringsryggsäck burit merparten av barnfamiljens packning sittande på hyrd elcykel med påkopplad tvåbarnscykelvagn under in- och utflyttning till ett tillfälligt semesterhem. Det gick utmärkt, även om komforten kanske inte skulle duga för vardagspendling.
Många cyklar kommer rustade med pakethållare och/eller fastmonterad korg som kan ta olika typer av packning. Pakethållare på nyare cyklar har ofta övergivit klämanordning för högelastiska remmar som kan säkra laster smidigt och effektivt. Det är många gånger möjligt att montera en till pakethållare över framhjulet för extra lastkapacitet.
För barntransport finns sedan länge barnstolar som kan monteras på pakethållare eller sadelstolpe. Det finns numera en och annan variant som monteras för att låta barnet sitta framför den vuxne.
2. Cykelväskor och löstagbara korgar
En nackdel med väskor som bärs på kroppen kan vara att de hindrar ventilation/orsakar svett eller på annat sätt stör när det cyklas långt eller ofta. Det kan också vara svårt att rymma riktigt stora föremål i en mindre ryggsäck eller en axelväska. En lösning för många är då cykelväskor som monteras på någon del av cykeln. En viktig variant är sidoväskan, eller pannier, som hänger på sidan av pakethållare. Det är en viktig väsktyp för de som reser långt med cykel, men även populärt för vardagspendlare som får gott om utrymme för att stoppa ned sin ryggsäck eller lasta mat och andra varor i. Det är också vanligt med väskor som monteras under sadeln, i ramtriangeln eller på styret. Dessa varianter finns i en uppsjö av storlekar och även de minsta kan ge värdefullt utrymme för reparationskit, regnkläder eller annat som är bra att ha för en vardagspendlare, medan de största varianterna är vanliga hjälpmedel för bikepackern.
Jag vill speciellt lyfta fram en typ av väska som har ovanligt stor flexibilitet. Jag har i nuläget bara identifierat en tillverkare och väljer för enkelhets skull att namnge denna i detta fall, men inget hindrar att liknande väskor sys upp av andra hantverkare eller företag. Det gäller då Bakkie EVO, som är en typ av öppen sidoväska. Denna öppna design gör väskan lämplig för att lasta stora paket, stora påsar som kan fixeras väl, skrymmande instrument eller till och med andra cyklar. Personligen ligger det nära till hands att rekommendera denna typ av väska till de flesta då flexibiliteten är så stor, och i vårt hushåll har alla normalstora cyklar fått varsin.
För pakethållare har det blivit vanligare med snabbkopplingssystem som gör det lätt att koppla på och av antingen en korg eller en väska. Genom detta har cykelväskvarianten ‘trunk bag’ blivit vanligare. Denna mer rätblocksformade väska har ett centralt utrymme, i regel med organisationsmöjligheter inuti, och ofta dessutom utfällbara påsar på sidorna som då hänger på sidan av pakethållaren. Detta ger möjlighet att organisera för vardagens transportbehov, men med gott om utrymme för att lasta inköp och annat som tillkommer under dagen.
Korgar som är löstagbara finns i olika varianter och prisklasser. En korg som med krokar går att hänga på pakethållaren går att köpa billigt och är smidigt för att ta med in i affären och lasta direkt i. En alternativ konstruktion använder snabbkopplingssystem enligt ovan som tar bort risken att korgen skakar loss ur pakethållaren.
3. Cykelvagnar
För barntransport eller större laster av annat slag är cykelvagn en fantastisk lösning. Bra cykelvagnar påverkar cykelupplevelsen förvånansvärt lite även tungt lastade, och med elassistans kan den extra vikten lätt neutraliseras. Många cykelvagnar är anpassade för två barn, rustade med fullgoda regn- och vindskydd som kan bytas till insektsnät när så önskas. Hjulkoppling mellan vagn och cykel gör att vagnen inte välter även om cykeln gör det, och barnen sitter så lågt att det är enkelt för dem att hjälpa till själva att gå i och ur. En cykelvagn för barn fungerar utmärkt även för andra transporter och accepteras i regel både i affär och kollektivtrafik om de görs om till barnvagn – perfekt för smidig storhandling! En sådan vagn kan också lätt transportera långa föremål som kan enkelt spännas fast i ett mer upprätt läge. Cykelbarnvagn kopplas oftast till ett fäste som monteras enkelt i baknavet, eller alternativt i hål avsedda just för detta (vanligare på lastcyklar).
För att transportera annat än barn finns mindre skrymmande cykelvagnar där vissa kopplas på samma sätt som barncykelvagnarna, och andra som kopplas direkt till sadelstolpen. För de riktigt tunga lasterna finns påkostade cykelvagnar som har egna bromssystem, och det finns även de som har egen inbyggd elmotorassistans. Med denna typ av cykelvagn är det möjligt att på ett säkert sätt transportera last på 150 kg eller mer.
4. Lastcyklar
Sist men inte minst har vi cyklarna som är speciellt konstruerade för olika typer av last, och som därför kallas lastcyklar. En dominerande undergrupp är lådcyklarna, där de vanligaste varianterna är med låda fram och antingen då 3 eller 2 hjul. De 2-hjuliga har mer liknande köregenskaper som vanliga tvåhjulingar, medan trehjulingar har fördelen att de är självstagande i stillastående, men med en i grunden högre instabilitet i svängar som med olika konstruktioner och olika grad kan byggas bort. Den vanligaste återstående kategorin är longtails som har långa och kapacitetsstarka pakethållare som ofta är mer höggradigt integrerade i ramen. Där en vanlig pakethållare ofta är godkänd för max 25-30 kg kan en dylik pakethållare vara godkänd för 100 kg eller mer och kan då bära en vuxen passagerare eller flera barn utan problem.
5. Barncykeltransport
Ett återstående transportbehov för en barnfamilj med större barn med egna cyklar kan vara att få med sig just barncyklarna. Där finns det möjlighet att få med sig en cykel i den ovan beskrivna Bakkie-väskan eller att kombinera lastcykel och cykelvagn för att kunna lasta barncyklar i någon av dem. Det finns också tandemlösningar där barncykel kopplas fast på ett så stabilt vis att barnet kan sitta kvar på cykeln. En enklare lösning för ett trött cyklande barn är draghjälp med en dragrem från en vuxens cykel. Vissa ordnar också lösningar för att hänga barncyklar längs med sidan av lådan på sin lastcykel.
Med det stora utbudet av lösningar går det att hitta många kombinationer som löser komplexa transportbehov. Med en väl tilltagen cykelvagn med eget bromssystem kan det till och med gå att transportera den där soffan som det ofta frågas om när ämnet kommer på tal, och som sällan ryms i den typiska personbilen. Men behövs det? De flesta av oss kommer väldigt långt med lösningar som klarar att transportera oss själva, våra barn och de tillhörigheter och varor vi behöver i vår vardag, för att därefter hyra eller låna ett större fordon, eller betala för leverans för de enstaka föremål som inte ryms.
Josef Klint, ordförande Cykelfrämjandet Östergötland