https://nt.se/insandare/artikel/ska-du-cykla-i-vinter-har-kommer-vara-basta-tips/rm11gx6r
Cykelfrämjandet Östergötland skriver insändare med tips inför vintersäsongens cykling!
Nu faller snart den första snön och vintercyklingens säsong börjar. Att cykla på vintern kräver egentligen inte någon speciell utrustning än en helt vanlig cykel och vinterkläder.
För den bästa upplevelsen följer några tips från Cykelfrämjandet i Östergötland:
Dubbdäck för cykel ger gott fäste även på is och finns att köpa i cykelhandeln. Se upp bara när du sätter ned foten så att den i jämförelse hala skosulan inte halkar. Bättre däckvarianter står väl emot även det vassa stenkross som sprids som halkskydd för gående på gång- och cykelbanor.
Fruktar du isande fartvind mot stelfrusna händer som greppar cykelstyret? Vanliga handskar eller vantar hjälper långt, men för den som under de kallaste dagarna inte finner detta tillräckligt finns vindtäta bar mitts eller pogies att montera fast på styret med plats för handskar i. Varmare strumpor och skor tar dig långt tillsammans med ytterkläder som håller ute vintervinden, men klädtips för den mer frusne går att få från vintersporterna.
Besväras du snarare av överhettning under vinterplaggen efter en stund? Då kan det vara en idé att starta turen lite svalare klädd. En elcykel gör det annars enklare att reglera ansträngningen till önskad intensitet och gör cyklingen bekväm under alla förhållanden.
Vägsaltet kan påverka cykelns känsligare delar. Rengöring och olja förebygger en trögcyklad rostig kedja. Idag finns även alternativet drivrem i kolfiber som inte kan rosta, för den som vill minimera allt underhåll.
Kommunen ansvarar för att hålla cykelinfrastrukturen farbar i gott skick hela året, och på sopsaltad asfalt blir tröskeln låg även för ovana att fortsätta ta cykeln. Det är viktigt att cykelbanor byggs med god avrinning. Oavsett teknik är snöröjning tidskänslig så att inte kvarliggande snö hinner bli djup, smälta och återfrysa till kullrig is.
Vinterns mörker gör det ännu viktigare att se till att cykeln rustas enligt lag med vitt lyse och reflex fram, rött lyse och reflex bak, och en orange eller vit reflex som syns från sidan. Ringklocka är ett krav och användbar på de sträckor där kommunen ännu inte separerat gående och cyklande resenärer. Vinterns förhållanden kräver också att bilister och andra som väljer att köra fordon med stor potentiell våldsverkan på omgivningen anpassar hastigheten efter ljusförhållanden och eventuell halka, i synnerhet där aktiva trafikanter kan komma att korsa vägen.