Som ett svar på ledaren i Kristianstadsbladet vill vi bemöta argument om trafiksäkerhet och framkomlighet med inlägget nedan.
De nya A-traktorreglerna hyllas; nu ska de livsfarliga mopedbilarna utrotas, trafiken bli säkrare och fler ungdomar kan välja A-traktorn. Men stopp och belägg, vad är egentligen sant?
Ungdomarna har redan valt bort mopedbilen, den är en sällan sedd gäst på landsbygdens vägnät. Vad man istället ser på vägar, på skolparkeringar, utanför affären och på villauppfarterna är redan A-traktorer. Det vet alla som trafikerar här ute. Ska man ha en chans att se den sällsynta mopedbilen så får man bege sig in till stan där sådana kan ses med lite tur, oftast framförda av vuxna.
Trafiken blir inte säkrare för alla trafikanter med en höjd hastighet för A-traktorer, grundläggande fysik säger att krockvåldet blir större ju fortare fordonet färdas. Det avspeglas också i skadestatistiken där en person påkörd i 30 km/h dör i ett av tio fall, medans redan vid 50 km/h dör åtta av tio påkörda. Dödsrisken ökar alltså med 700 %, ingen milstolpe i trafiksäkerhet. Man anar dock att logiken är att endast motordrivna, hjulburna personer ingår i begreppet ”alla trafikanter”. Men även fotgängare, sparkcyklister, cyklister, rullstolsburna, kollektivtrafikresenärer och många fler utan 1800 kg personligt plåtskal runt sig är trafikanter som har lika rätt till vägarna. Det är dessa som drabbas allra hårdast av fordonsvåldet.
Men det absolut märkligaste argumentet är att fler ungdomar i stan kan nu välja A-traktorn. Vem, som sett hur Kristianstads biltrafik ser ut mellan 16 och 18, kan önska sig fler bilar på vägarna? Trots omfattande ombyggnader som ökat kapaciteten för biltrafik så är staden totalt igenkorkad av alldeles för många ensamkommande vuxna som väljer bilen, ingen i köerna kan rimligen önska sig fler bilfordon på vägen.
Istället borde man ägna en tacksamhets tanke åt varje gående, cyklist och bussresenär man ser från sin plats i kön. Det är en person mindre som bidrar till kökaoset och fler sådana trafikanter borde vi ha, inte färre, så att de som verkligen behöver bilen kan komma fram smidigare.
A-traktorn är redan kung på landsbygden och ger ungdomar den mobilitet de behöver. De nya reglerna leder i värsta fall till fler döda och mer trängsel i städerna.
Tomas Stanislawski
Cykelfrämjandet Kristianstad
Omslagsbild: Per Larssons museum, Creative Commons-licensierad.