Cykla i staden – hinder och möjligheter

KristianstadkretsenCykelturer & - leder, Kristianstadskretsen, Trafikpolitik

Som en del av Framtidsveckan i Kristianstad, hade vi på Cykelfrämjandet en aktivitet öppen för alla.

Under onsdagseftermiddagen den 18:e september tog vi en runda i Kristianstads centrala delar för att titta på både bra och dåliga lösningar för cyklande. Det är viktigt att synliggöra bägge sorter; för att förstå hur bra lösningar kan se ut och uppmärksamma de sämre för att kunna påverka till förändring.

Cykelturen utgick från Stora torg, där vi studerade de knappa lösningarna för cyklande på Nya Boulevarden. En plats där bilister mer eller mindre alltid står eller kör på cykelbanorna, trots att detta är en viktig länk i stadens centrala cykelvägnät. En bidragande orsak till problematiken är att cykelbanorna är så dåligt utmärkta (knappt urskiljbara i beläggningen) och där inte finns någon kantsten eller annan tydlig markering som förhindrar bilkörande på cykelbanorna. När tydliga skiljelinjer saknar blir det också i många fall så att den större parten tar sig friheter på den mindres bekostnad.

Vidare till Kanalgatan, kommunens stora satsning med pengar från stadsmiljöavtalen. Där har man utfört biltrafikdämpande åtgärder samtidigt som man breddat gång- och cykelvägarna till en mycket högre standard än innan. Detta är ett verkligen positivt exempel på hur det bör se ut!

Senare under turen besökte vi Södra Boulevarden, där det kom fram till att trots relativt generös bredd var cykelbanan inte särskilt attraktiv då den varken går i en trevlig miljö (stort inslag av trafikbullar) och leder mellan flera icke-platser utan naturliga destinationer. De flesta cyklisterna tyckte att det var bättre att cykla inom staden. Därefter stopp vid stora cirkulationsplatsen vid Scan/OKQ8, en väldigt dålig lösning för cyklande som tvingas på långa omvägar. Hela platsen är väldigt bullerutsatt och flera gånger fick samtalet pausas på grund av högljudda motorfordon.

Sist på turen tog vi en titt på de nyare dubbelfiliga cirkulationsplatserna vid Mohlins och därefter på stråket förbi Willys. Dålig utformade platser enligt alla närvarande, särskilt de dubbelfiliga övergångarna för huvudcykelstråket från Vä är väldigt farliga.

Turen avslutades på minuten i rätt tid och därefter tog en del av oss en bit mat på Bishops Arms. En väldigt lyckad och trevlig eftermiddag! Stort tack till alla som deltog.

Dela!