Cykla säkert och smidigt på vintern!
För oss på Cykelfrämjandet är cykeln det bästa transportmedlet året runt – även när vintern gjort sitt intåg. Med rätt utrustning på cykeln och kroppen så behöver varken mörker, kyla eller halka vara hinder för att trampa på under vintermånaderna. Här är våra bästa tips för smidig och säker vintercykling!
1. Klä dig rätt
Välj gärna plagg som håller vind och väta borta för att hålla dig torr och varm under cykelturen. Ett sadelskydd håller rumpan varm och en tunn mössa under hjälmen skyddar huvudet mot kall fartvind. Det finns även varma skoskydd som skonar dina tår. Viktigt är såklart också att du har kläder som du trivs i!
2. Byt till dubbdäck – om du vill
Dubbdäck är inget måste, men många upplever att det känns säkrare att cykla med dubb. Med dubbdäck kan du också cykla lite fortare på halt underlag än med vanliga däck. Huvudsaken är att du känner dig trygg. Har du möjlighet att byta till dubbdäck både fram och bak är det bra, men för stabiliteten är det viktigast att byta till dubbdäck på framhjulet. Du kan byta däck själv eller lämna in cykeln till en verkstad.
Ska du cykla mycket i snö är det också bra med breda däck. Om du har tillgång till exempelvis en mountainbike eller fatbike är det utmärkta alternativ.
3. Se till att synas i mörkret
I Sverige är det lag på att använda cykellampor då det skymmer, så se till att du har lampor redan vid höstens intåg i stället för att invänta beckmörkret. I landets norra delar kan du behöva ha belysningen påslagen hela dagen. Bilister behöver anpassa sitt körsätt efter vinterväglag och mörker, men det är lika viktigt att du syns!
Tänk på att:
- Reflexer baktill, framtill och på sidan av cykel.
- Röd lampa bak får blinka om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
- Vit eller gul lampa fram ska ha fast sken och får inte blända mötande trafik.
- Drivs din cykellampa av batteri behövs en batterikoll så att det är fräscht och lamporna syns, gärna på 300 meters håll.
- Laddbara led-lampor är praktiska: då behöver du inte byta batterier och slocknar lampan på väg till jobbet kan du ladda den före hemresan.
- En reflexväst är också bra att ha, men inget måste enligt lag.
Läs mer om belysning och reflexer på Transportstyrelsens hemsida.
4. Se över bromsar och kedja
Se till att bromsarna funkar bra innan du rullar ut i vintern. Fälgbromsar fungerar sämre när det är blött ute och gummit i bromsklossen kan också blir sämre när det är kallt. Tänk också på att bromsvajrar kan påverkas negativt av frost.
Passa gärna på att serva kedjan när du ändå ser över bromsarna, då känns cyklandet lättare. Smörj in kedjan med en droppe olja och torka av, en alltför oljig kedja samlar bara smuts. Håll en tygbit runt kedjan och trampa runt.
5. Se upp för hala underlag!
Visst innebär vintern utmaningar. När du svängar, accelererar eller bromsar tvärt på en hal yta finns det risk att du tappar balansen och vurpar. Undvik därför tvära svängar så gott det går och bromsa i god tid. Försök hålla en jämn och lugn hastighet så håller du lättare balansen och slipper vurpa.
Träbroar, våta löv, släta stenytor och metallkonstruktioner såsom brunnslock kan bli hala på vintern. I städer med spårvagn behöver du också vara lite extra varsam när du cyklar över spåren. Sandar din kommun cykelvägarna finns det en risk att cykeln i stället slirar i gruset när snön och isen smälter. Tipsa din kommun om att sopsalta cykelvägarna i stället för att sanda!
6. Vänta inte till våren med att serva cykeln
På våren är det ofta rusning till cykelverkstäderna. Genom att serva din cykel på hösten eller vintern slipper du denna rusning. Dessutom blir cykelhandlarna ofta glada över kunder eftersom de då vanligtvis har det ganska lugnt i butikerna.