Cykelfrämjandet Östergötland om vintercykling 2024:
Här är våra bästa tips: Så lyckas du med cyklingen på vintern
Då är vintercyklingens säsong här igen. Att cykla på vintern är lätt så länge infrastrukturen sköts rätt, men vi får en del återkommande frågor och vill skicka med lite tips, skriver Cykelfrämjandet i Östergötland.
Överväg dubbdäck till cykeln. De är kanske inte avgörande i alla väglag, men ett tidigt byte skyddar även mot den lömskaste svartis. En skillnad mellan de billigare och de mer påkostade varianterna är antalet dubb, som har en stor betydelse för fästet, men också varierande grad av punkteringsskydd. Det senare är viktigt för skydd mot både vasst grus och förlupna dubbar, och slangbyte är tristare i kyla.
Visst är vintern kall, men cyklande genererar värme nog för att förvåna många. Välj gärna vindtäta material ytterst för att blockera nedkylande fartvind. För huvud och hals fungerar en helt vanlig mössa och halsduk utmärkt. Annars kan en balaclava som även täcker halsen rymmas i jackfickan. Vindtäta tumvantar är bra, och för värmeälskaren finns nu till och med elvärmda sockar och handskar. Det finns också vind- och vattentäta vantar att montera fast på styret som rymmer vanliga handskar inuti för den frusne. Det kan vara en härlig upplevelse att cykla både i regn och snö, men för den som ogillar när snön riktigt yr mot ansiktet finns nu cykelhjälmar med visir. Ett par skidglasögon fungerar förstås lika bra.
När mörkret täcker en allt större del av dagen vill vi påminna om att se över cykelns lagstadgade belysning och reflexer fram och bak i rätt färg, och även reflexer synliga från sidan. Att alla trafikanter inte syns lika väl som den korrekt utrustade cyklisten är ofrånkomligt under den mörka årstiden. I verkligheten är det ingen som “dyker upp från ingenstans”, och det är viktigt för oss alla som framför fordon att anpassa trafikbeteende till både väglag och sikt. Tålamod till detta är särskilt viktigt för den som framför tunga och farliga fordon där fotgängare i alla åldrar kan förväntas, som vid övergångsställen och korsningar där mycket gång- och cykeltrafik förekommer.
Alla trafikslag är beroende av snöröjning för god framkomlighet här i norr. Sopsaltning ger bäst väglag för cyklister och vår kommun har på den digitala Norrköpingskartan information om vilka stråk som sopsaltas, vilket vi uppskattar. Att både förebygga halka och underlätta hälsofrämjande transporter är en god investering i folkhälsan. Cykelnät med snöröjning i denna standard gör vintercykling oerhört mycket mer tillgänglig, och vi hoppas på fortsatt utbyggnad för att få det helt sammanhängande.
Josef Klint, Johan Baggman och Martin Frodlund, Cykelfrämjandet Östergötlands styrelse