Sveriges svar på Whistler – Järvsö Bergscykelpark
Såg potentialen i Järvsö
Tillsammans med Fredrik Fransson, idag delägare, började idén att ta form. Med Lars hemvist i Ljusdal och Frerdiks i Järvsö var platsen given. Liften för vintersäsongen fanns redan på plats, men den stod stilla om sommaren. Med tåget som stannade mitt i byn och en körtid från Stockholm på runt 3,5 timmar var läget perfekt. Järvsö var då en by många bara åkte igenom sommartid, här fanns inte någon tydlig aktivitet att locka de förbipasserande att stanna för. Men detta skulle komma att förändras och Järvsö skulle på ganska kort tid förvandlas till ett självklart resmål för många.
Det fanns en viss skepsis till en början från folk som inte trodde att det skulle gå att driva en verksamhet i Järvsöbacken under sommartid, men det stoppade inte Lars och Fredrik. Det första de gjorde var att hämta kompetens från Kanada och företaget Whistler Gravity Logic som byggt många av världens mest ikoniska leder för mountainbike på andra sidan Atlanten. PR-mässigt har kopplingen till Whistler, som levt vidare gynnat dem, det är förstås inte dumt att förknippas med de som är världsledande. Lars berättar om samarbetet.
- Det har varit otroligt viktigt för oss att håla en hög nivå på banorna. Whistler Gravity Logic har sedan start varit här nästan varje år och hjälpt till med vidareutveckling och underhåll vilket är A och O. De har också stor kompetens kring säkerhet både på och vid sidan av lederna.
Målgruppen i centrum
Initialt byggdes en grön, en blå, en röd och en svart led. Svårast har arbetet varit med att hitta rätt nivå och skapa de lätta lederna. Att nå de hängivna downhillcyklisterna var förstås viktigt samtidigt som att den gruppen till en början inte riktigt var stor nog som underlag för en affärsverksamhet. Bredden på leder och mantrat cykling för alla har därför varit en viktig del från start.
- Vår erfarenhet är att det är svårt att bygga lätt och lätt att bygga svårt. Hade jag fått önska hade vi gärna haft tillgång till mer mark för att utveckla fler blå och röda leder. De gröna är förstås viktiga, men den nivån passerar många ganska fort för att sedan stanna lite längre på blå leder. Ganska många kommer därefter vidare till röd där många blir kvar då endast en mindre grupp kan köra svarta leder.
Säkerhetsarbetet har alltid varit viktigt men med en allt bredare besöksgrupp ställs högre krav på tydlighet. Sporten och cyklarna har också utvecklats över tid vilket förutsätter en följsamhet, inte minst i kommunikationsarbetet. Lina Skoglund är cyklist och mountainbikecoach. Sedan ett par år arbetar hon tillsammans med sin man Steve som instruktör och coach i Järvsö Bergcykelpark om somrarna med så väl introduktionskurser och avancerade kurser för de riktigt duktiga cyklisterna. De var själva med, först i liftkön när Järvsö bergscykelpark invigdes 2010. På den tiden var Gesundaberget utanför Mora en hub för downhill utöver Åre. Då var målgruppen ganska liten om än väldigt hängiven.
- Vi kände i stort sett alla som cyklade downhill där i början. Det var först 4-5 år senare som vi började märka att det kom nytt folk till parken som vi inte hade koll på. Men jag minns där i början hur de hade en stor banderoll med en pil och texten ”Välkomna cyklister” vid stora vägen. Vi tänkte wow vi har kommit rätt! Den känslan har bestått och den är påtaglig i byn.
Ett personligt ansvar
Som cyklist och coach spenderar Lina mycket tid på lederna i parken. Det finns utmaningar med att få en del människor att ta till sig information. Mountainbike är ett paraplybegrepp vilket kan ställa till det lite då vissa tror att så länge man har en mountainbike så fungerar den att cykla med överallt, vilket inte är fallet. En ökad satsning på enklare leder runt om i landet får delvis effekten att en del cyklister blir duktiga på att cykla i svängar och på hopp men de har aldrig cyklat över rötter och stenar (eller tärt om), något de sedan kan bli ställda inför i en bikepark. Lina berättar vidare.
- Det måste finnas ett personligt ansvar. De flesta har koll, men vissa tycks strunta i skyltar. Men frågan om det egna ansvaret är inte unik här i Järvsö eller i Sverige alls utan ser likadan ut i både Kanada och på Nya Zealand, där jag cyklat mycket. Men just säkerhetsarbetet har utvecklats mycket och Lars är till exempel jättenoga med att lederna hålls separerade så att ingen ska hamna på en för svår led av misstag.
I Järvsö Bergcykelpark har man tagit fram en säkerhetsguide som trycks årligen i 5.000 exemplar. Dessa delas ut till alla som hyr cyklar men finns även där man köper liftkort och på hemsidan. Utöver den har man också ”SLAOs lilla gröna”, en säkerhets- och uppförandeguide för liftbaserat cykling. Sedan ett par år tillbaka har en satsning på crosscountryleder utanför bikeparken medfört att en delvis ny målgrupp också vill testa på banorna i parken.
- Det är inte alltid helt lätt att förklara skillnaden på en cykel mot en annan, varför den ena är okej i parken och en annan inte, säger Lars. Graderingen från grön till svart är bra, men för cykling är det betydligt fler parametrar att väga in än om man jämför med skidåkning till exempel.
Målgruppen breddas
Gravitationen och utmaningen i att cykla downhill har inte förändrats, men målgruppen är betydligt större och bredare nu än för tio år sedan. I början hade Lars och Fredrik 12 hyrcyklar, idag har de 120. Något annat som ökat är andelen kvinnor i parken, idag utgör de mellan 30 och 35%. Järvsö som by har utvecklats med cyklingen och med den aktiva familjen i fokus. Idag finns här en lång rad verksamheter och aktiviteter för innehållsrik vistelse även för de som inte vill cykla. En levande landsbygd helt enkelt.
Text: Hugo Röjgård, Cykelfrämjandet
Foto: Järvsö Bergcykelpark