Debattartikel, publicerad i Kristianstadsbladet 2023-01-20
Cykelfrämjandet: Kommunens grus orsakar punkteringar
I veckan fick ett tiotal fordon punktering på grund av akut dåligt skick på en vägstump. Kristianstadsbladet går upp i stabsläge, artikel efter artikel skrivs där drabbade förare intervjuas, ansvariga ställs till svar och väghållaren gör en akututryckning för att laga skadan.
Vilket trafikslag handlade incidenten om? Biltrafiken, så klart.
TRAFIK Synbarligen i ett annat, parallellt, kosmos där inga tidningar rapporterar, inga drabbade intervjuas och inga ansvariga ställs till svar får cyklister i Kristianstads kommun punktering dagligen under vinterhalvåret. Anledningen till de ständiga punkteringarna är kommunens egen spridning av sylvasst stenkross för halkbekämpning som snabbt äter sig in i däck och slangar.
Läs det igen. Kommunens halkbekämpning orsakar alltså skador på invånarnas fordon varje dag. De lösa stenarna skapar även, ironiskt nog, halkolyckor i sig självt när hjulen tappar fästet i det lösa gruset. Som lök på laxen har vi så milt klimat att stenkrosset ligger fullständigt i onödan månadsvis när antalet dagar med halt väglag är en handfull varje vinter.
Varje punktering är en försening. Försening till skola, jobb, anslutande tåg, möte med vänner, hämtning på dagis eller bokad tid hos läkare. De flesta lagar inte punkteringen på plats utan man får mödosamt bärga den havererade cykeln till närmaste verkstad. Hur mycket kostar inte denna tidsspillan? Det kostar i varje fall inte kommunen något, det blir medborgarens huvudvärk.
Det är inte så att kommunen är omedveten om problemet, saken har påpekats till Tekniska förvaltningen i åratal men ändå envisas man att medvetet sabotera för cyklisterna.
Varför? Anledningarna kan bara anas; en absolut lägsta ambitionsnivå kopplad till en attityd av att åtgärder inte ska kosta något, alls. Rutan “halkbekämpning” ska bara bockas av på billigaste sätt, strunt samma att cyklarna går sönder och cyklisterna går omkull mer än om man inte spritt stenkrosset.
Det måste bli ändring på detta.
Kristianstads kommun har ambitionen att öka cyklingens andel av transporterna. Fina dokument och planer beskriver hur man ska höja cyklingens status och locka fler att använda sig av det billigaste, miljövänligaste och mest hälsofrämjande sättet att förflytta sig på. Men dokument och ambitioner faller platt och cyklingen kommer inte att öka om en annan del av kommunens apparat samtidigt saboterar för cyklisterna nära halva året.
Låt vintersäsongen 2022/2023 bli den sista med detta kontraproduktiva och skadliga stenkross. Det finns alternativa metoder för att hålla vägarna säkra, Tekniska förvaltningen behöver snabbutreda dem och kontakta andra kommuner som inte förstör vägarna med sylvasst stenkross. Ja, de andra metoderna kostar visserligen mer men de fungerar också till skillnad från “spissagruset”.
Tomas Stanislawski, Cykelfrämjandet