Lund är Sveriges främsta cykelfrämjarkommun när Cykelfrämjandet jämför kommunernas insatser för ökad cykling i årets Kommunvelometer. På delad andraplats kommer Gävle och Uppsala. Bland mellanstora kommuner rankar Sundsvall högst medan Motala är i topp bland de mindre för andra året i rad. Investeringarna i cykelinfrastruktur minskade bland kommunerna under 2024 jämfört med 2023 – i snitt investerade kommunerna 349 kronor per invånare i utveckling och underhåll av cykelinfrastrukturen 2024.
Stillasittandet är ett växande folkhälsoproblem som både drabbar individer och samhället i stort. Forskning visar att de som cyklar till jobbet löper nästan 50 procent lägre risk för cancer och hjärtsjukdom jämfört med de som sitter stilla i ett transportmedel. Cykling bland barn och unga minskar samtidigt som vart fjärde skolbarn lider av övervikt och många vuxna väljer bort cykeln på grund av otrygga trafiksituationer. Riksrevisionens färska granskning av statens arbete med cykeltrafiken visar tydligt att statens insatser brister och därför är kommunernas eget arbete, ansträngningar och satsningar avgörande. Enligt forskningen tjänar samhället 1,50 kronor i folkhälsovinster på varje cyklad kilometer. Görs resan istället med bil förlorar vi 1,40 kr per kilometer. Varje krona som investeras i satsningar på ökad cykling beräknas ge 9 kronor tillbaka i folkhälsovinster.
Det är sextonde året som Kommunvelometern genomförs. I undersökningen mäter och poängsätter Cykelfrämjandet hur kommunerna arbetar med bland annat cykelinfrastruktur och cykelpolitik för att öka cyklingen. Kommunerna delas upp i storlekskategorierna stora kommuner (fler än 100 000 invånare), mellanstora kommuner (50 000-100 000 invånare) och små kommuner (färre än 50 000 invånare).
– Människor i Sverige dör i förtid på grund av ohälsa genom stillasittande och utsläpp från vägtrafiken och det är helt oacceptabelt. Kommunernas insatser är avgörande för människors vilja och förutsättningar för att cykla, och därmed möjligheten att välja en mer hälsosam vardag. Vi ska komma ihåg att samhället tjänar 1,50 kronor i folkhälsovinster på varje cyklad kilometer, säger Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet.
Detta är femte gången som Lund kommer på första plats, och i år är de en av 49 deltagande kommuner. I fjol kom kommunen på femte plats av 51 deltagande kommuner. På delad andra plats 2025 kommer Gävle och Uppsala med 76 poäng var. 2024 kom de på andra respektive tredje plats, vilket betyder att Uppsala flyttar upp i position med en poäng och en plats medan Gävle ligger kvar på andra plats. Lund rankar även högst bland stora kommuner medan Motala placerar sig högst bland 28 små kommuner, och Sundsvall lägger sig i topp av de 13 mellanstora deltagande kommunerna. Snittpoängen för årets deltagare är 52 poäng, vilket är 2 poäng lägre än förra årets 54 poäng i snitt.
De 49 deltagande kommunerna investerade sammanlagt strax under 1 miljard kronor (ca 0,91 miljarder) under 2024 i ny cykelinfrastruktur och ytterligare över 370 miljoner kronor i drift och underhåll, vilket sammanlagt motsvarar i snitt 349 kronor per invånare i jämförelse med fjolårets 373.
Under 2024 har 94 % av deltagande kommuner byggt nya cykelbanor och 98 % har genomfört drift och underhåll av cykelinfrastrukturen under vinterhalvåret och 96 % under sommarhalvåret 2024 till skillnad från 2023 då 100 % av kommunerna uppgav att de genomfört drift och underhåll året runt.
Cykelinfrastrukturinvesteringar, inkl. drift och underhåll, 2024
– Genomsnitt alla kommuner i Kommunvelometern: 349 kronor per invånare (373 i fjol)
– Genomsnitt stora kommuner: 476 kronor per invånare (396 i fjol)
– Genomsnitt mellanstora kommuner: 308 kronor per invånare (273 i fjol)
– Genomsnitt små kommuner: 332kronor per invånare (420 i fjol)
SAMTLIGA 49 DELTAGANDE KOMMUNER OCH POÄNG
- Lund (80p)
- Gävle (76p) (delad andraplats)
- Uppsala (76p) (delad andraplats)
- Sundsvall (73p)
- Motala (71,5p)
- Helsingborg (70,5p)
- Söderhamn (69,5p)
- Lidköping (68,5p)
- Nyköping (68p)
- Karlstad (67p)
- Mölndal (67p)
- Borås (66p)
- Malmö (66p)
- Luleå (65,5p)
- Kristianstad (63,5p)
- Linköping (63,5p)
- Varberg (62p)
- Växjö (61p)
- Jönköping (60p)
- Solna (59p)
- Landskrona (57p)
- Piteå (56p)
- Österåker (53p)
- Stenungsund (52p)
- Härryda (51p)
- Vänersborg (50,5p)
- Lilla Edet (49,5p)
- Nässjö (49,5p)
- Partille (49,5p)
- Alingsås (47,5p)
- Karlskrona (45p)
- Sotenäs (44p)
- Staffanstorp (44p)
- Enköping (43,5p)
- Oskarshamn (43,5p)
- Tranås (43,5p)
- Tranemo (42,5p)
- Danderyd (42p)
- Västervik (39p)
- Sundbyberg (38,5p)
- Värnamo (38p)
- Uddevalla (36,5p)
- Öckerö (35,5p)
- Sunne (34p)
- Karlshamn (29p)
- Knivsta (29p)
- Borlänge (26,5p)
- Strängnäs (26,5p)
- Simrishamn (21p)
TOPPKOMMUNER 2025
Stora kommuner
1. Lund
2. Gävle/Uppsala
Mellanstora kommuner
1. Sundsvall
2. Nyköping
3. Karlstad/Mölndal
Små kommuner
1. Motala
2. Söderhamn
3. Lidköping
Hela Kommunvelometern med fördjupade kommunrapporter finns här:
cykelframjandet.se/kommunvelometern-2025
Infografik för Kommunvelometern 2025 och historisk jämförelse:
cykelframjandet.se/kommunvelometern-infografik-2025
Om Kommunvelometern
Kommunvelometern är en undersökning som mäter och jämför kommunernas insatser för att främja cykling lokalt. Syftet med studien är att kunna jämföra nuläget i en kommun med andra kommuner, se förändringar över tid samt att belysa områden där det finns potential för förbättringar. Undersökningen bygger på självrapportering från kommuner av kontrollerbara uppgifter med totalt 90 möjliga poäng. Resultaten presenteras i en nationell totalrapport och kommunspecifika rapporter för alla deltagande kommuner. Kommunvelometern genomförs årligen sedan 2010.
Varför delta i Kommunvelometern som kommun?
- Kunskap. Kommunen får en objektiv genomlysning av sitt arbete för ökad cykling, som tydligt visar kommunens styrkor och utvecklingsområden. Kommunen får ett kvitto på vad den redan är bra på och resultatet kan användas för att identifiera inom vilka områden som det finns möjligheter att ytterligare utveckla arbetet för ökad cykling.
- Mätbarnhet. Kommunen får möjlighet att jämföra sina insatser med andra kommuner i hela Sverige samt, om undersökningen upprepas, kan tydligt redovisa vilka förbättringar som har åstadkommits över tid.
- Objektivitet. Kommunvelometern är ett tydligt sätt för kommunen att redovisa sina insatser inom cykelområdet till invånare och lokal media. Att granskningen genomförs av en neutral, extern part ökar trovärdigheten i kommunikationen.
- Verktyg. Kommunvelometern ger konkreta råd till den undersökta kommunen hur cykelarbetet kan utvecklas vidare.
Intresserad av att delta?
kommunvelometern@cykelframjandet.se
Pressfrågor?
johline.lindholm@cykelframjandet.se
Pressbilder
Högupplösta pressbilder finns här.