Rapport om snöröjning av gång- och cykelvägar

Gång- och cykelvägar som är framkomliga vintertid är viktigt för många. Det är viktigt för att kunna öka cykelns andel av transporterna vintertid, det är viktigt för personer med funktionsnedsättningar, fotgängare på väg till och från kollektivtrafik och för gångtrafikanter med barnvagn. Det är även viktigt för bilister som vid dåligt snöröjda gång- och cykelvägar riskerar möta gångar och cyklister på vägar främst avsedda för biltrafik.

De kommuner som vill göra en insats för miljö, trafiksäkerhet och ett tillgängligt samhälle har mycket att vinna på att prioritera gång- och cykelvägar framför bilvägar när snö ska röjas.

Cykelfrämjandet har därför, för fjärde året i rad, valt att vända sig till kommunerna för att ta reda på hur dessas strategier kring snöröjning ser ut. Denna gång genomförs studien tillsammans med omsorgsföretaget Humana, vilkas kunder ofta får sin rörelsefrihet kraftigt inskränkt när gång- och cykelvägar inte snöröjs effektivt.

Undersökningen visar att kommunerna har blivit allt bättre på att prioritera snöröjning av gång- och cykelvägar framför bilvägar, även om många kommuner fortfarande kan höja prioriteringen. Valet av metoder att följa upp att snöröjningen verkligen sker effektivt skiljer sig åt, och många kommuner bör utveckla uppföljningsarbetet betydligt.

Undersökningen visar att drygt fyra av tio granskade kommuner prioriterar snöröjning av gång- och cykelvägar framför snöröjning av bilvägar i sina instruktioner för snöröjning. Drygt hälften prioriterar de båda delarna lika högt och endast fyra procent prioriterar bilvägar högst. Även om det skett en förbättring över tid har alltså nästan sex av tio kommuner fortsatt anledning att prioritera gång- och cykelvägar högra än idag om de fördelar som Cykelfrämjandet och Humana ser ska uppnås.

Cykelfrämjandets och Humanas erfarenhet är att snöröjningen många gånger genomförs på ett bristfälligt sätt och därför har kommunerna frågats om detta. Studien visar att stickprovskontroller är vanligast förekommande metod för uppföljning. Fyra av tio har bristanmälningstjänst och nästan lika många använder sig av GPS för att flöja upp snöröjningen. 25 kommuner uppger att ingen uppföljning alls sker. Fler kommuner bör överväga att använda sig att fler metoder utöver stickprovskontroller för att säkerställa snöröjningens kvalitet.

På frågan om cyklingens andel av transporterna vintertid har ökat svarar tre av fyra kommuner att de saknar statistik på området. Bland de få som har statistik är det dock en överväldigande majoritet som anger att cyklingens andel av transporterna vintertid har ökat.

Granskningen bygger på en enkät som 230 av landets 290 kommuner besvarade.

Läs hela rapporten (PDF).

Studien har genomförts av Agenda PR på uppdrag av Cykelfrämjandet och Humana.