Eurobike större och större

Världens största cykelmässa, Eurobike i Friedrichshafen vid Bodensjön, håller ställningarna och blir bara större. I år med över 1350 utställare från 50 länder och mer än 46.000 besökare bara på fackdagarna.

Därför finns inte ett enda ledigt rum i Friedrichshafen eller orterna runt om de här dagarna. Själv bor jag i husbil på en speciell husbilsplats precis vid mässan. Lugnt första dagarna och tysk ordning och reda. Inte placera bilen utanför markeringarna som brandförsvaret målat upp!

Det brast dag två, sedan dess står husbilar, tält och skåpbilar lite hur som helst. Men det är bara ett par hundra meter till mässan! Och med cykel kommer man snabbt den halvmilslånga vägen ner till stan, förbi alla bilköer! Lyssnar till alla besökare som klagar över milslånga köer på väg till eller från mässan. Kanske de hotellbor i Österrike några mil bort, då tar det en stund. Även om mässans transferbussar går flera gånger om dagen.

Start med demodag
Traditionsenligt började mässan med den sk demodagen. Nästan 3000 fackbesökare och journalister kastade sig över nyheterna. En särskild bana fanns för vanliga cyklar och elcyklar. Plus en MTB-bana upp i skogen intill mässan. Utnyttjades till max av de MTB-frälsta.

Full fart också på testbanan för elcyklar. Ett under att inga krockar för här drogs det på för allt vad motorerna tålde. S-pedelecs, där motorn hjälper till upp till 45 km/tim, verkade särskilt poppis att prova.

Chefer i i sadeln
Ett antal höga chefer från olika cykelindustriföretag, bl a Toni Grimaldi från CycleEurope, cyklade mässans första dag från stationen i Friedrichshafen till mässan. Ingen större prestation i sig men tanken bakom var att visa enighet och samarbetsvilja. Ju fler som väljer cykeln desto bättre för vår industri, menar bossarna.

Växla utan vajer
Mycket på årets mässa handlar om elcyklar. Det är där utvecklingen sker med bättre motorer och batterier. Dessutom kan designfolket tydligen ta ut svängarna mer när det gäller elcyklar. En ny modell har t ex motorer både i framhjulet och bakhjulet. Många av MTB-cyklarna, i varje fall värstingmodellerna, Fat Bikes, liknar mer minimotorcyklar. Tydligt är att elmotorn har kommit för att stanna när det handlar om MTB-cyklar.

En annan utveckling är på den digitala sidan där fler och fler funktioner på cykeln kan hanteras med en smartphone. T ex  digitala stöldlarm för cyklar. Eller när en smartphone styr allt på en elcykel. Nytt i år också ett växelsystem som funkar utan vajrar!

Bambucykel
Stål, aluminium och kolfiber har länge varit förhärskande material hos cykeltillverkarna. Men det finns faktiskt också cyklar i plywood och på årets mässa en cykel gjord i bambu! Byggs i Ghana och finns att köpa bl a i Danmark.

Lastcyklar
Lastcyklarna blir fler och fler. Hade någon för några år sedan påstått att lastcyklarna skulle stå för en bra del av transportarbetet i citykärnorna hade denne säkert blivit om inte utskrattad så i alla fall lite hånad och någon menat att vi ska väl inte tillbaka till tiden med springsjasar på gatorna.

Men nu är vi där och lastcyklarna blir allt vanligare. Plus att de numera är försedda med elmotor och klarar ganska tunga lass.

Jovisst, en lastcykel smutsar inte ner miljön och de blir allt vanligare. Finns i alla upptänkliga utföranden och storlekar. Info om cykeln ovan: http://www.radkutsche.de

Jovisst, en lastcykel smutsar inte ner miljön och de blir allt vanligare. Finns i alla upptänkliga utföranden och storlekar. Info om cykeln ovan: http://www.radkutsche.de

Lånecyklar
En annan trend för så kallade urban cycling är de allt vanligare lånecykelsystemen. Finns i alla städer med lite självaktning. Nytt är att man troligen kommer att kunna leasa en elcykel. Precis om man kunnat i många år för bilar. Bra elcyklar är tämligen dyra och leasing kan vara ett sätt att kunna använda en utan stora hål i plånboken. Tyskland blir troligen först med elcykel-leasing.

Tillbehör
Tillbehören som visas på mässan är förstås legio. Några verkar bra och väcker ha-begäret, andra undrar man vad de ska vara bra för. En tydlig trend är att ledlampor slår igenom när det gäller cykellysen. Ger mycket bra ljus.

Ett nytt sätt att låsa cykel, sadeln och sadelstolpen funkar som lås. Mer info: seatylock.com

Ett nytt sätt att låsa cykel, sadeln och sadelstolpen funkar som lås. Mer info: seatylock.com

Bakljus med bromsljus. Detta från Garmin, men det finns flera fabrikat.

Dessutom finns numera bakljus som funkar som bromsljus. Så fort man minskar farten lyser lampan starkare. En bra säkerhetsdetalj. Info: http://www.garmin.com

Elcyklarna ökar
Bara i Tyskland räknar industrin med att sälja cirka 600.000 elcyklar 2015. Just elcykeln har börjat ersätta andrabilen i städerna. Folk har tröttnat på bilköer och höga P-avgifter. I bakgrunden ligger säkert också ett ökat intresse för en hälsosam livsstil. Och ev också ett samvete för miljön.

Premiär på årets mässa var det för Wallerängs Elcyklar från Göteborg. Där tänker man att varje kund ska kunna utrusta sin cykel precis som han/hon vill ha den.

Den här elcykeln ska man kunna få som man vill ha den, säger Wallerängs elcyklar. Mer info http://www.wallerang.com

Den här elcykeln ska man kunna få som man vill ha den, säger Wallerängs elcyklar. Mer info http://www.wallerang.com

Traditionsenligt avslutades de så kallade fackdagarna på mässan med Eurobike-party. Sägs vara Bodensjöns största dansgolv och festen pågår hela natten. Dagen efter är allmänheten välkommen att besöka mässan med troligen rätt trött monterpersonal….

Under mässdagarna talas det också cykelturism, en stor och lönsam verksamhet bland annat runt Bodensjön. Här konkurrerar man inte om turisterna utan samarbetar för att få fler att känna sig välkomna. Perfekta cykelvägar och bra vägvisning.

Precis som företrädarna för cykelindustrin menade invigningsdagen: Även om vi konkurrerar måste vi samarbeta för att sälja fler cyklar!