Arbetsplatser som får fler att cykla

Fastighetsägare och arbetsplatser kan göra mycket för ökad cykling, visar Olof Johanssons uppsats.

Fastighetsägare och arbetsplatser kan göra mycket för ökad cykling, visar Olof Johanssons uppsats.

Vilken roll spelar arbetsgivare och fastighetsbolag för att få fler att cykla mer? Det är en ofta förbisedd fråga som Olof Johansson försöker svara på i en ny uppsats.

– Det finns en mycket stor potential att arbeta mer aktivt mot arbetsgivare och fastighetsbolag både på kommunal och statlig nivå, säger han.

Uppsatsen är skriven inom masterprogrammet i samhällsplanering vid Stockholms universitet. I den har Olof Johansson tittat på de 25 största arbetsgivarna i Solna och Sundbyberg, två grannkommuner till Stockholm som lockar till sig många företag från stan. Och när företag flyttar till nya lokaler har de en guldchans att göra ordentliga insatser för cyklingen – inte minst genom att sätta press på den nya kommunen att fixa bra infrastruktur.

– En av de av arbetsplatser jag tittade på flyttade från Stockholms innerstad till en grannkommun. De hade tidigare 30-40 parkeringsplatser för cyklar och i de nya lokalerna hade de 300 platser. Efter bara några år var också de fullbelagda, och cyklingen på företaget hade ökat dramatiskt, säger Olof Johansson.

De företag som aktiva i arbetet med corporate social responsibility, CSR, är mer benägna att satsa mer på cykling. Genom att ta ansvar för miljön och de anställdas hälsa blir de attraktiva när de ska rekrytera personal och bygger en positiv image utåt.

– Det gäller också fastighetsägare. De som satsar på miljövänliga lokaler lockar med större sannolikhet också till sig hyresgäster med samma syn. Kaka söker maka, säger Olof Johansson.

Säkra cykelparkeringar och bra omklädningsrum med dusch var två åtgärder som var bland de mest effektiva för att öka cyklingen bland de anställda, enligt undersökningen.

– Många har dyra cyklar och vill helst inte ställa dem ute.

Att försvåra för bilisterna och minska antalet bilparkeringar och samtidigt premiera cyklisterna är också ett sätt att ställa om företagskulturen. Och där spelar närheten till kollektivtrafik en viktig roll.

– Ligger företaget långt från kollektivtrafiken är det inte lika lätt att motivera att man tar bort bilparkeringar, det blir ju inte lika populärt.

Resultaten visade inte på några större skillnader mellan stora och små företag, eller om det var offentliga och privata bolag.

– Det viktigaste är att det finns incitament och kunskap inom organisationen.

Läs också Jobbar på att pendla – om cykelsatsningar på arbetsplatser – i senaste numret av Cykling

Skärmavbild 2016-04-04 kl. 09.32.40

Skärmavbild 2016-04-04 kl. 09.31.59-1