Enklare cykling

Att cykla är inte särskilt komplicerat, i samma kläder som man skulle använda för att ta en promenad kan man enkelt rulla ut och avverka flera mil. Cykeln som fordon kräver minimalt med underhåll och kan i de allra flesta fall rulla på år efter år. Men det finns några saker som kan vara bra att tänka på för ett ännu enklare liv som cyklist. Vissa kläder är bättre än andra om man ska cykla lite längre. Att ta hand om en cykel för att förlänga dess livslängd och göra cyklingen mer njutbar är relativt enkelt. Vi har också samlat lite tips på hur du gör cyklingen säkrare.

Cykla i rätt kläder

Att ha rätt kläder på sig när man cyklar gör allt mycket trevligare. Cykling är en riktig prylsport och du kan hitta precis allt som du någonsin kan önska dig i klädväg. En nackdel är att många av kläderna som är specialdesignade för cykling är dyra. Det är i de renodlade cykelbutikerna som det brukar vara dyrast, men det är också där du kan få experthjälp. Många av de vanliga sportbutikerna har också ett bra sortiment med cykelkläder. Det går också alldeles utmärkt att cykla i kläder tänkta för andra sporter.

Cykla till jobbet

Cykling är det transportmedel som är mest energieffektivt. Cyklar du i lagom tempo till jobbet utan några längre backar så går det åt mindre energi än att promenera samma sträcka. Därför behöver du inga särskilda cykelkläder om du cyklar till jobbet. Det kan dock vara praktiskt att skydda byxben (särskilt ljusa) från smutsiga delar på cykeln. En klämma för att samla ihop högra byxbenet brukar räcka. Vissa brukar stoppa in byxbenet i strumpan. Ett par lätta cykelhandskar kan också vara bra eftersom man reflexmässigt tar emot sig med händerna om man cyklar omkull.

Är det minusgrader? tänk på att du blir varm när du cyklar. Det är lätt att kika på termometern och sen ta på sig alldeles för mycket. Då är du sjöblöt när du kommer fram. Testa dig fram, och tänk på att det framförallt är fingrarna, fötterna och öronen man fryser om.

Träning

I träningssammanhang brukar vikten av att klä sig lager på lager betonas. Cykling utgör inget undantag. En bra och påkostad underställströja är en bra investering. Den ventilerar bra och torkar dessutom snabbt om den blir blöt. Har du cykelbyxor som är vadderade ska vadderingen vara närmast kroppen. Annars kan det uppstå skavsår i värsta fall, men framförallt samlas väta närmast huden om du har underbyxor under. Det finns olika modeller på cykelbyxor, allt från tighta cykelbyxor med eller utan vaddering, till vanliga shorts som även de kan ha vaddering. Vad som är bäst är en ren smakfråga.

Kyliga dagar är ett par långa tights, alternativt vanliga vindskyddande träningsbyxor ett bra val. Det är viktigt att de inte är för pösiga då de kan fastna i cykelns rörliga delar. Vadderade cykelbyxor är att föredra eftersom mjukheten gör att blodcirkulationen fungerar bättre. Det gör att man kan cykla längre utan att få ont av sadeln.

Cykeltröja/jacka
Blir du blöt om överkroppen blir du ganska snart nedkyld och cyklingen blir inte särskilt rolig. Med understället i kombination med en kort- eller långärmad cykeltröja så klarar du dig bra på sommaren. En tunn vindtät jacka med förlängda ärmar och ”ankstjärt” är bra om det blir lite kyligt. Under höst och vår behöver du egentligen inte klä dig på något annat sätt om du ska vara i rörelse hela tiden. Ska du göra längre uppehåll däremot så måste du ha kläder som värmer under tiden du står still.

Handskar och skor
Det är lättast att frysa om händer och fötter, så se till att ha bra handskar och skor/skoöverdrag under den kalla årstiden. Cykelhandskar är alltid bra, inte minst i händelse av att du faller. Det är händerna man tar emot sig med många gånger. Skrapar du upp händerna under en längre cykeltur så blir det svårt att fortsätta. Handsvett i kombination med öppna sår är en smärtfylld upplevelse.Ta gärna med torra kläder att ta på under fikapauser eller när du kommer fram.

Meka med cykeln

Regel nummer ett: Se till att ha ordentliga verktyg. Med fasta nycklar så minimerar du risken att muttrar slipas runda när du försöker lossa dem. Verktygssatser som är cykelanpassade säljs i alla cykelbutiker, många är mycket billiga. Även Biltema och Clas Ohlson säljer prisvärda verktygssatser. Räkna med några hundralappar, betala lite mer om du vill ha bättre kvalitet.

En cykel är ett fordon som enligt lag ska uppfylla vissa krav. Cykeln ska ha fungerande bromsar, ringklocka och reflexer. Om du är osäker på din förmåga som cykelmek rekommenderar vi att du låter en fackman utföra reparationer. Många butiker ordnar kurser där man kan lära sig meka.

Däcken
Se till att du har kvalitetsdäck och kvalitetsslangar. Det gör att du sällan råkar ut för punktering. Räkna med ca 200- 300 kr per däck så är du säker på att det är hög kvalitet. Många däck har punkteringsgaranti första året, det vill säga du får ett nytt däck om du får punktering inom ett år från inköpet. Kvittot måste självklart sparas. Exempel på bra kvalitetsdäck är Continental, Schwalbe och Nokian.

Pumpa däcken
Rätt ringtryck gör att cykeln rullar bättre. Ju smalare däck, desto högre ringtryck. Men det är inte givet att smala däck rullar bäst, ett par riktigt smala landsvägsdäck känns däremot ofta snabba då det blir rejält stötigt men däck med mer volym har för det mesta lägre rullmotstånd. Med lite mindre luft i däcken under vintern klarar du i regel halkan bättre, men tänk på att garantin på däcken endast gäller om du har haft rätt tryck (cykelhandlare kan se med en gång om ett däck har cyklats med för lågt ringtryck). Allra bäst är att ha dubbdäck till cykeln vintertid och följa tillverkarens instruktioner när det gäller ringtryck.

Kedjan
En kedja måste vara välspänd, annars är den farlig. Kedjan ska inte gå att flytta mer än 1 cm ”upp eller ner ”. På standardcyklar spänns kedjan genom att släppa på bakhjulets muttrar. Hjulet dras sedan bakåt så att kedjan blir lagom spänd. Dra åt muttrarna och se till att hjulet hamnar rakt. Kontrollera så att hjulet sitter fast ordentligt.

Byta kedja
Att byta kedja kan vara knepigt. Oftast blir det aktuellt när cykeln har använts i många år och både kedjan och kuggarna är slitna i harmoni med varandra. En ny kedja på gamla kugg leder ofta till att kedjan kuggar över och hoppar när man cyklar. Det brukar ge med sig efter några veckors cykling, men det kan upplevas som en mycket jobbig inkörningsperiod. Cykelhandlare rekommenderar därför att man byter kugg och kedja samtidigt.

Rätt olja
Din cykelhandlare kan ge dig tips. Undvik sprayoljor som 5-56. De har förvisso bra rengörande effekt men innehåller mer alkohol än olja. Smörjningen blir inte tillfredställande. Se till att rengöra kedjan med avfettningsmedel ordentligt om kedjan inte varit smörjd på länge. Låt sen kedjan torka (torka den gärna med en trasa innan den får självtorka). Smörj den sen med en fin cykelkedjeolja och trampa runt så kedjan smörjs jämnt runtom. Efter det kan du underhålla vartefter det blir nödvändigt. Oljan ska inte sitta på utsidan, det är inne i länkarna oljan gör nytta, utanpå kedjan samlar oljan bara smuts vilket bidrar till ett högre slitage. Det är särkilt viktigt att tänka på smörjningen om cykeln utsätts för mycket väta, om den till exempel står parkerad utomhus eller om du cyklar i snömodd på vintern.

Använder du oljespray, akta så att du inte råkar spraya på bromsarna. Då har du i värsta fall inga bromsar om oljan hamnar mellan bromskloss och bromsyta. Det är också särskilt viktigt att underhålla cykelkedjan väl om du har en cykel med endast fotbroms. Skulle kedjan gå av så saknar du helt bromsar.

Justera bromsarna
Kolla i instruktionsboken eller kontakta en cykelhandlare. Bromsarna är inget man chansar med, antingen kan man det eller så anlitar man ett proffs. Enkla justeringar och byten av bromskloss kan dock många klara av hemma.

Justera växlarna
Kolla i instruktionsboken eller kontakta en cykelhandlare. Olika växlar justeras på olika sätt. Det finns utanpåliggande växlar som alla är ganska lika till funktion men det finns också navväxlar, då skiljer sig metoden för att justera ibland mellan olika tillverkare.

Rikta hjulen
Riktigt bra byggda hjul är sällsynta nuförtiden. Att ekra och bygga ett hjul korrekt är en hel vetenskap. Använder du cykeln varje dag är det bra att lämna in cykeln hos cykelhandlaren med några års mellanrum för att rikta hjulen.

Rengör och smörj mekaniska delar
Rengör cykeln regelbundet och smörj rörliga delar i drivlinan, bromsar ska inte ha smörj. Vräk inte på olja, det gör att det samlas massa onödig smuts vilket ökar slitaget.

Ställ in sadeln
Det är för din egen skull. Benen ska bara vara lätt böjda när du sitter på sadeln och har foten på pedalen rakt ner. Det ger bra kraft. Se till att sadeln är ordentligt fastsatt efter att du gjort inställningen.

Inomhusparkering är att föredra
Se till att din cykel står parkerad under tak, allra helst inomhus i cykelstall, garage. En cykel som står utomhus i ur och skur får en ganska kort livslängd.

Cykelkärlek varje jävla dag

Vårt mål är att tillvarata alla cyklisters intressen. Vi har redan åstadkommit mycket på det politiska området men behöver ditt stöd och engagemang för att åstadkomma ännu mer.