Cykelfrämjandet testar: Elcyklar

Elcyklar blir alltmer populära och efter en lite trevande start i Sverige finns det nu mängder att välja på och det kan behövas vägledning.

Cykling har långtidstestat fem elcyklar med priser från 10 000 till 15 000 kronor. På marknaden finns det elcyklar med en prisklass på 6 000 kronor och uppåt. Men som i många andra fall så får man det man betalar för, även om det finns fynd i lågprissortimentet. Vi har utsatt de utvalda cyklarna för allehanda prövningar. Cyklat på lervägar, haft dem hängande bak på bilen i ur och skur och slarvat med att ställa dem under tak. Det har de tålt även om det någon gång har uppstått glapp i kontak- terna mellan batteri och motor, vilket är lätt avhjälpt med lite specialspray. Egentligen är inte långtidstestet av de fem elcyklarna slut, de fortsätter rulla framöver. Vi testpiloter, Bertil Karlén, Görel Swedrup och två nu elcykelfrälsta vänner, har blivit så förtjusta att vi har köpt elcyklarna och glatt trampar vidare.

På en elcykel kan man komma långt, ja hur långt som helst. Det går att trampa på utan kraft från batteriet, men det är ganska tungt. Tillverkarna brukar säga att batteriet ska räcka ungefär 50 kilometer. Det stämmer ganska bra har vi insett under testperioden. Hur långt man klarar sig beror lite på hur mycket kraft man vill ha ut. Vi lärde oss att försöka klara oss med lägsta effekt- uttag så långt det går och bara dra på för fullt när det är hård motvind eller brant uppförsbacke. Men vi kollar lite oroligt då och då hur mycket kräm det finns kvar. Det hände för mig under en cykelturistvecka att batteriet blev tomt. Men jag har alltid ett laddat extrabatteri i packningen. En bra idé när du köper en elcykel är att försöka förhandla dig till ett extrabatteri. Batterier är dyra och kostar från 2 000 till 6 000 kronor. Men förmodligen är vi bortskämda med att cykling ska vara billigt. Bara en enkel bilservice kostar mer.

Antalet elcyklar ökar snabbt i Europa. Bara i cykellandet Holland säljs över 200 000 elcyklar varje år. Många har insett att elcykeln kan ersätta andra- bilen i städerna. Man kommer fram fortare, slipper parkeringsproblem och åker billigare. Och miljövänligt.

Bra garantier är viktiga och elcyklar är mer komplicerade än vanliga cyklar. Därför bör man ha lång garanti, fram- för allt på motor och elsystem och inte minst på batteriet. Minst ett år, fast helst två. Det sägs att bilister, som kör elbilar eller hybrider, upplever något man kallar batterifrossa. Det får du även på en elcykel har jag märkt. Titt som tätt tittar man på displayen som visar hur mycket kräm som finns kvar. Batteriet är annars problemet med elcyklar. Det kan vara svårt att få tag i nya när det gamla lagt av. Och modellen kanske inte tillverkas längre. Därför bör man köpa elcyklar av välkända fabrikat och cykelhandlare. Det är vår erfarenhet. En elcykel är tyngre än en vanlig. Körs ofta fortare också. Därför bör den ha bra bromsar, helst skivbromsar. Ingen av våra testcyklar har det, utan bara vanliga fälgbromsar. Batavus, som är vår favorit, har navbroms i bakhjulet.

Vi har också lärt oss att det faktiskt är bra med flera växlar även på en elcykel. Tre växlar går an på en cykel för stads- trafik men på längre turer är det bra med sju till åtta växlar. Det kan behövas om batteriet tar slut och cyklisten får trampa vidare utan elhjälp.

Funktionen walkassist är en finess som gör att elmotorn drar när man till exempel ska gå med cykeln. Den är även bra för att starta vid trafikljus eller när man snabbt vill ha extra kraft utan att behöva ändra effektläge. Nästan alla elcyklar har Lithium-Ion batterier, som förkortas Li-ion. De skiljer sig från vanliga bil- eller motorcykelbatterier som normalt är blybatterier. Lithium-ion batterier går snabbt att ladda och är lätta i förhållande till energikapaciteten. Allt detta har vi vägt in i vår bedömning.

bertil-karlen-titel


Cykeltestets slutrapport

Tunturi forte Premium

 tunturi-bicycles.com

tunturi-elcykel

Komfort Teknik Omdöme
Rätt bekväm men lite kort i ramen och känns något ostadig. Fotbroms och fälgbromsar fram. Vikten på cykeln är cirka 23 kilo. Motor i framhjulet. Ram i aluminium. Motor 250 watt. Batteri 36 v, 10 Ah Li-ion, under pakethållaren. Låsbart. Walkassistfunktion. Belysning med ledlampor fram och bak. 7-växlad Shimano Nexus. Välgjord cykel som har fungerat bra under hela testperioden och fortsätter rulla med en nöjd ägare. Hemsidan finns numera bara på finska. Pris 13 000 kronor.

3-betygscyklar

 

 


Crescent 973 elcykel

crescent.se

crescent-elcykel

Komfort Teknik Omdöme
Stadig och välgjord cykel som genast tilltalade testpiloten. Bekväm sittställning, lättkörd och enkel att hantera. Bra parkeringsstöd. Ram i aluminium. Motor i framhjulet. Effekt 250 watt. Batteri 10 Ah, Li-ion, under pakethållaren som är låsbart. Navbroms bak och fälgbroms fram. Belysning fram och bak. Växlar 3, Shimano Nexus. Vikt på 24 kilo. Trevlig cykel som känns rejäl och med bra kvalitet. Har inte gett några som helst problem under testperioden. Pris cirka 15000 kronor.

3-betygscyklar

 

 


Ecoride aVenue comfort

ecoride.se

ecoride-elcykel

Komfort Teknik Omdöme
Bra körställning och lättcyklad. Tämligen stadig trots att det är en så kallad dammodell med nedsänkt ram. Bra viktfördelning med batteriet under sadeln. Ram i aluminium. Motor 250 Watt i framhjulet. Batteri 36V, 10 Ah, Li-ion. Walkassist-funktion. Shimano Nexus, 8 växlar. Fotbroms och hand- broms. Belysning fram och bak som tänds från displayen. Vikt cirka 24 kilo. Den längsta elcykeln i testet. Hänger utanför bilens cykelhållare. Bekväm att cykla på. utrustad med cykelkorg som standard. Pris cirka 13000 kronor.

3-betygscyklar

 

 


Batavus Genova e-go

batavus.com

batavus-elcykel
bast-i-test-marke

Komfort Teknik Omdöme
Stadigt, rejält och bekvämt bygge med bra växelhandtag. Känns säker att cykla på. Välbalanserad. Pump medföljer. Modellen finns enligt uppgift inte längre i produktion utan har ersatts av en nyare med nedsänkt ram. Aluminiumram. Motor i framhjulet, 250 watt, Batteri 36V, 10 Ah. Navbroms bak och fälgbroms fram. Walkasssist. Shimano Nexus, 8 växlar. Belysning fram och bak, tänds med knapp på respektive lampa. Lite krångligt. Batteri under pakethållaren, låsbart. Absolut den bästa cykeln i testet. Stabil, säker och allting känns välgjort. Det enda som hänt är att lite dekortejp har skavts av på ramen. Pris för ny modell 13000 kronor.

4-betygscyklar

 

 


My Eco

myeco.se

my-eco-elcykel

Komfort Teknik Omdöme
Lite vinglig att cykla på. känns något ostadig. reglage till motor och belysning sitter på batteriet. finns inte i produktion längre och är ersatt av förbättrade modeller. Motor 250 Watt, i framhjulet. Navbroms bak och fälgbroms fram. Belysning fram och bak. Ram av stål. Batteri under pakethållaren, låsbart. Den cykel som har varit med längst. Den har fungerat väl och lär kunna rulla ett bra tag till. Nymodellspris 12500 kronor.

3-betygscyklar